Zo sterk als een beer – metaforen

Metaforen zijn een krachtig hulpmiddel om ons mee in taal en beeld uit te drukken. Door vergelijkingen te maken kunnen we in een wip een hele belevingswereld overdragen aan een ander. Dat is wat een metafoor doet; het neemt eigenschappen van het ene en dicht die toe aan het andere. Bekende metaforen zijn bijv. een boom van een kerel, een geheugen als een zeef of tortelduifjes en heksenketel. Daag jezelf uit en noteert eens 20 of meer metaforen. Metaforen zijn zo in onze taal verweven (eigenlijk is taal een complete metafoor) dat ze in vrijwel alle vakgebieden toegepast kunnen worden om de les nét even anders aan te vliegen.

Lesidee: zelf metaforen verzinnen op allerlei manieren
Leg aan de kinderen in de klas uit wat een metafoor is. Begin met voorbeelden van uitdrukkingen en gezegden waarin metaforen gebruikt worden (dat zijn ze eigenlijk allemaal). Begin met algemeen bekende uitdrukkingen en ga via minder bekende uitdrukkingen naar zelf verzonnen juweeltjes.
Leg uit hoe een metafoor in elkaar steekt: eigenschappen van x worden overgebracht op y (vaak om iets te verduidelijken of te onderstrepen).
Nu zijn de kinderen aan de beurt. Je kunt allerlei opdrachten verzinnen, hier zijn er een paar.

  • Welk dier ben ik? Kinderen zoeken naar een eigenschap die ze gemeen hebben met een dier; eerst eigenschappen van jezelf op een rijtje zetten en dan daar dieren bij zoeken = best lastig. Het kan ook andersom; in welk opzicht lijk ik op een kever? Waarom?
  • Als ik een deel van het menselijk lichaam ben, dan ben ik… Dit geeft bijv. ‘ik zit in de ogen, want ik lees graag’. Deze en de vorige oefening helpen het kind ook om zichzelf beter te leren kennen.
  • Geef combinaties van zelfstandig naamwoorden (of afbeeldingen) en laat de kinderen er een metafoor bij verzinnen; een kasteel en een stoplicht wordt dan ‘het kasteel werkte als een rood stoplicht op de vijand’. Laat een opstel schrijven waarin eigen verzonnen metaforen verwerkt worden.

Met een beetje inspiratie vind je nog veel meer mogelijkheden om met metaforen de les te verrijken en de creativiteit van de kinderen en jezelf te prikkelen. Laat je inspireren door bijv. Van Dales Junior Spreekwoordenboek en/of schaf een aantal sets kaarten met afbeeldingen aan. In een van de volgende blogs zal ik meer vertellen over metaforen en landschappen, maar dat is meer iets voor de tekenles.

Koppelingen met o.m. taal, sociale emotionele ontwikkeling, natuur

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Zo sterk als een beer – metaforen

  1. Ik ontdek nu pas deze serie artikelen. Nuttig en prikkelen tot het denken om een hoekje. Ik zal er ook bij anderen de aandacht op vestigen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s