Verbindingen in kaart

Er bestaan veel definities van creativiteit, daar zullen er op deze blog een aantal van passeren. Een heel kernachtige omschrijving = verbinden; het verbinden van aan elkaar vreemde contexten, die daardoor iets nieuws en verrassends opleveren.

Het is eigenlijk net zo met leren; leren is ook verbinden. De verbinding leggen – vastleggen – tussen het kind, de lesstof en de wereld om ons heen. De verbinding wordt versterkt door tijdens het leren in te spelen op de talenten, voorkeuren en intelligenties van de leerling. Je hebt vast wel een beeld van deze zaken bij de kinderen in de klas. Ga daar een stapje verder in en je zult beter in staat zijn om de verbinding te leggen.

Idee: breng de kinderen in uw klas in kaart!
Ga bij jezelf na: wat weet ik eigenlijk over de voorkeuren, hobby’s, interesses en talenten van de kinderen in de klas? Waar liggen hun voorkeuren in het spectrum van meervoudige intelligenties? Zet dat eens op een rijtje. Vul vraagtekens die je hebt in, door scherp en actief naar de kinderen te luisteren en te kijken. Hoe en wanneer zitten ze goed in hun vel? Tijdens welke lessen of activiteiten schitteren er lichtjes in hun ogen.

Maak nu van deze ‘leerlingen-schouw’ op een groot vel papier een kaart. Een echte landkaart waarop je metaforische steden als Beweging, Schaak en Zelda een plek geeft. Laat er rivieren door stromen die Historie, Voetbal en Muziek heten. Voeg bergen en valleien toe. Geef daar de kinderen in je klas plekken en laat ieder kind in gedachten langs de plekken reizen waar hij of zij thuis is. Maar denk ook na over wat andere plekken te bieden zouden kunnen hebben. Laat kinderen ook buiten hun voorkeuren durven treden en ontdekken welke andere mogelijkheden er zijn. Denk vanuit kracht en ontwikkeling en niet vanuit zwakte en beperking – dat is ook belangrijk, maar nu even niet.

 

 

 

 

Koppeling met verbinden, mindmappen, meervoudige intelligenties, talentontwikkeling

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Verbindingen in kaart

  1. Het is best nog wel een fors karwei om de kinderen in ‘kaart te brengen’. Tip: laat kinderen zelf zo’n landkaart maken! Of een mindmap. Of hun intelligenties onderzoeken. Dag bespaart je een hoop tijd en verhoogt het rendement. Leerlingen, kinderen krijgen inzicht in hun presteren en ontwikkelen een positief en reëel zelfbeeld. Belangrijke elementen in goed onderwijs.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s