42! – Maar wat is de vraag?

We gaan rekenen. Reken, is dat wel creatief? Daar is toch maar één goed antwoord mogelijk, en dat is het? Het is een hardnekkig misverstand dat creatief en divergerend denken niet samengaan met de rekenles. In deze blogpost een ‘tegenvoorbeeld’.

In de jaren 80 van de vorige eeuw was de SF verhalenreeks “Het Transgalactisch Liftershandboek” in bepaalde kringen razend populair. Een wederkerend plot in deze reeks is “De ultieme vraag behorend bij het antwoord op het leven, het universum en alles”, en dat antwoord was – of is – 42. En dat is de kern van het volgende lesidee; begin met antwoord en verzin er een vraag bij – in dit lesidee een heleboel vragen.

Lesidee: Zoek zoveel mogelijk ‘sommen’ bij een getal.

Dit is geen raketwetenschap,  en ook niets nieuws onder de zon, maar wel een leuke uitdagende opdracht voor uw leerlingen om met rekenkundige operatoren te experimenteren; van +, via – , naar x en /

Neem een getal – waarom niet 42?
Geef b.v. de volgende opdrachten. Breid ze stap-voor-stap uit:

  • Maak zo veel mogelijk + sommen die 42 als uitkomst hebben
  • Maak zo veel mogelijk – sommen die 42 als uitkomst hebben
  • Gebruik 1, 2 of meer termen
  • Maak combinaties van + en – sommen die 42 als uitkomst hebben
  • En dan voeg je x erbij
  • En uiteindelijk /
  • Een voorzichtig worteltje?

Zet nu de tijd erop: Wie maakt er in twee, één of een halve minuut de langste som met uitkomst 42?

U verzint met gemak varianten die de leerlingen prikkelen en bij de les houden. Vraag ook aan de leerlingen om zelf opdrachten te verzinnen.

Kinderen leren zo hoe getallen in elkaar zitten, helpt ze beter te schatten en uit het hoofd te rekenen, maar raken ook gewend aan de denk-strategie “terugdenken”. Niet oorzaak -> gevolg, maar gevolg -> oorzaken; een belangrijke vaardigheid bij het stap-voor-stap realiseren van doelen.

Koppelingen met: rekenen, alternatieven zoeken, divergerend denken

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s