Archeologie anno 12011

Ieder kind vraagt zich wel eens af: hoe zouden de mensen over 1, 2 of 10.000 jaar leven. Ik wel in ieder geval. De vroegere voetbaltrainer Rinus Michels zei ooit: “Voorspellen is moeilijk, vooral waar het de toekomst aan gaat.”
En dat is juist zo mooi aan de toekomst, je kunt er je fantasie voor de volle 100% op los laten. En je kunt het ook omkeren; hoe denken de mensen over 1, 2, 10.000 jaar over ons? Wat weten ze over ons?

Lesidee: Het verleden van de toekomst

De basis van deze les draait om betekenis geven aan ‘oeroude’ onbekende voorwerpen, om van daaruit verder te fantaseren over de tijd waarin ze gebruikt werden. De setting is een archeologische opgraving… in de toekomst. In het jaar 12011 worden op de plek waar ooit de school heeft gestaan een aantal oude voorwerpen gevonden. Niemand begrijpt waar ze voor gediend hebben. De achter-achter-…-achter-achter-kleinkinderen van de kinderen in klas zijn wetenschappers die zich over de vondst buigen. Tip: Verberg de voorwerpen in de zandbak, het park of het bos en laat de kinderen als echte archeologen optreden.

Voor deze les heb je een aantal voorwerpen nodig waarvan de kinderen – liefst – geen idee hebben waar ze voor dienen (of gediend hebben). Voorbeelden: fietskettingpons, spakenspanner, voelmaatje, oefengolfbal’, banden-lekzoeker (zie fotootjes).

Laat de kinderen, nadat ze de voorwerpen hebben ‘opgegraven’, verzinnen wat de voorwerpen zijn en waar ze voor gebruikt werden. Het is bedoeling dat ze zoveel mogelijk alternatieven verzinnen. Daarna kunnen ze – samen – een keus maken uit het meest verrassende idee.

Dit lesidee past prima als uitbreiding op een geschiedenisles over de oudheid, het helpt bij het begrijpen van tijdsverloop en de relativiteit van verleden, nu en toekomst. Daarnaast stimuleert het de kinderen iets te beschouwen van verschillende perspectieven en natuurlijk prikkelt het de creativiteit.

Voeg zelf context toe. Hieronder een aantal vragen / suggesties ter inspiratie:

  • Hoeveel generaties zijn we – ongeveer – verder in 12011 (hoeveel keer ‘achter’-kleinkind)?
  • Wie waren de mensen die deze voorwerpen gebruikt hebben (daag kinderen uit om iets daadwerkelijk nieuws te verzinnen en om niet – wat voor de hand ligt – onze samenleving te kopiëren).
  • Laat de kinderen verzinnen hoe de mensen met de verschillende voorwerpen samenwerkten; er ontstaan verhalen.
  • Welke instrumenten gebruiken archeologen in het jaar 12011 bij hun opgraafwerk?
  • Bouw een beperking in om nieuwe ideeën los te maken (klinkt paradoxaal, maar het werkt). Bijvoorbeeld:
    • Stel dat de voorwerpen (onderdelen van) muziek instrumenten zijn, welke muziek zou er dan gemaakt worden? Werd er op gedanst?
    • Stel dat de voorwerpen onderdeel uitmaken van één grote machine? Wat voor een machine is dat dan geweest?

Koppelingen met geschiedenis/wereldoriëntatie, rekenen, natuur & techniek, creatief waarnemen, scenariodenken

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s