Verbindingen met taal

Deze week een drieluik over en met associëren, vandaag deel twee.

In de vorige blogpost, ‘De vliegende Wuppie’ heb ik het begrip associëren geïntroduceerd. In deze blogpost een drietal associatieactiviteiten met taal, voor tijdens de taalles of zomaar tussendoor. En er wordt ook getekend.

Lesideeën: spelen met taal en associatiesWoordassociaties

Pak pen en papier en…

  • Maak een minuut lang bloemassociaties bij “boek”.
  • Maak een minuut lang bloemassociaties bij “bloem”. Probeer minimaal 1,5 x zoveel associaties te maken als in de vorige oefening.
  • Maak een minuut lang een associatieketting beginnend met “kraal”.
  • Maak een associatieketting van 5 woorden, beginnend met “paard” en eindigend op “snoep”.
  • Maak een minuut lang een ketting beginnend met “muis”, de associaties moeten een geluid kunnen maken.

Dit kan uiteraard ook klassikaal worden gedaan. Variaties zijn snel gemaakt.

Voorwaarde voor spontaan associëren is om de stroom op gang te brengen en niet door zelfkritiek te laten remmen. Waar het op neer komt: iedere associatie is ‘goed’, ook als het niet meteen evident is waar de associatie op gebaseerd is (kleur, vorm e.d.).

Zinassociaties

  • Geef alle kinderen een beginzin: Bijvoorbeeld “Een man op krukken loopt met een hond door de straat”. Nu moeten de kinderen dit verhaal uitbreiden met twee vervolgzinnen.
  • De volgende zin moet beginnen met het laatste (betekenisvolle) woord uit de vorige zin (in dit voorbeeld ‘straat’).
  • De derde zin moet het woord ‘putdeksel’ (of een ander woord) bevatten.
  • De laatste zin moet eindigen met het eerste woord van de eerste zin (in dit voorbeeld ‘man’ )
  • Een koppeling met de tekenles: Maak er een tekening van.
  • Extra vragen:
    Welke muziek klinkt eruit het raam van het huis op de hoek?
    Wat voor een weer is het?
    Wie lopen er nog meer in de straat?
    Wie of wat staat er achter de struiken?
    Etc.

Op deze oefeningen kan je met gemak allerlei varianten verzinnen ‘in de lengte en de breedte’ voor alle leeftijds- en interesseklassen.

Kettingverhaal

Een ouwe-gouwe. Ga in een kring zitten en begin met een kort stuk van een verhaal te vertellen. Vervolgens neemt het kind links van je het verhaal over. En zo gaat het verhaal de kring rond.

Met dank aan Manu de Bruyn – Creatief Atelier Windekind

Koppelingen met taal, associëren, patroon doorbreken, tekenen

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s