De wonderen zijn de wereld niet uit

Je kent vast wel de 7 wereldwonderen van de oudheid. En de kinderen in de klas? (Het zijn: Beeld van Zeus in Olympia; Vuurtoren van Pharos; Piramide van Cheops; Hangende Tuinen van Babylon; Kolossus van Rhodos; Mausoleum van Halicarnassus; Tempel van Artemis bij Efese) Dan zijn er nog de 7 nieuwe wereldwonderen en nog een hele riedel ‘overige’ wereldwonderen. Op www.wereldwonderen.com vind je volop informatie.

Maar Nederland, heeft Nederland eigenlijk een wereldwonder? Natuurlijk zijn er de nodige bijzondere bouwwerken en constructies; de Hondsbosschezeewering, de Deltawerken, de Flevopolders en zo meer. Allemaal stuk voor stuk wonderen van menselijk kunnen en creativiteit. Maar misschien heeft Nederland nog een extra wonder nodig…een heus wereldwonder. Lesidee: Verzin een wereldwonder voor Nederland. Dit past in een aardrijkskunde- of geschiedenisles. Bespreek het begrip wereldwonder en vraag aan de kinderen in de klas wat er eigenlijk voor nodig is om een bouwwerk een wereldwonder te noemen. Daarna geef je de opdracht om in groepjes van 3 of 4 een wereldwonder te verzinnen. Daarbij kun je diverse invalshoeken gebruiken. A .Vanuit vooronderstellingen. Bespreek klassikaal wat de eigenschappen zijn van wereldwonderen. Doe dit aan de hand van voorbeelden van wereldwonderen. Bijv. De Grote Pyramide = groot, van steen, zitten gangen in, puntig, vierkant+driehoekig; Hangende tuinen = groen, hoog, bestaat niet meer, kado; Laat nu de kinderen op basis van een combinatie van eigenschappen van verschillende wereldwonderen een nieuw wereldwonder, exclusief voor Nederland verzinnen (en tekenen, knutselen, krantenartikel/speech/lied voor de openging over schrijven) B. Vanuit omgekeerde vooronderstellingen. Vergelijkbaar met de aanpak hierboven maar… de gekozen eigenschappen moeten (=onverwachte tussenopdracht) omgedraaid worden, groen=rood, groot=klein, etc. Dit is typische creatieve denktechniek: omkeren van vooronderstellingen. C. Vanuit associaties op Nederland. Laat de kinderen een woordveld maken met associaties bij “Nederland”. De associaties zijn inspiratie voor het verzinnen van het Nederlandse wereldwonder. D. Een combinatie van A, B en/of C. E. Of… Werken met vooronderstellingen is een krachtig middel om patroondenken te doorbreken. Door bewust te zoeken naar vooronderstellingen worden ze zichtbaar en dus ook makkelijk(er) ‘omkeerbaar’. Koppelingen met wereldoriëntatie, geschiedenis, aardrijkskunde, associëren,  vooronderstellingen.

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De wonderen zijn de wereld niet uit

  1. karin r. zegt:

    en een blog met je klas openen en bijhouden! daar wil ik me zo voor gaan inzetten! (Slimmerkunde al gecheckt? http://www.met-k.com/2011/01/25/presentatie-slimmerkunde-not/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s