Dit stelt toch helemaal niks voor!

Deze week een 3-luik over creatief waarnemen – vandaag deel een.

Een belangrijke creatieve vaardigheid is waarnemen; meer zien in de dingen om je heen dan je op het eerste gezicht ziet. Kijk naar een theepot en vraag je af “wat kan het nog meer zijn dan een theepot?” Waar doet de vorm je aan denken? Wat kun je ermee doen als je de theepot omkeert? En voor je het weet verandert de theepot in een “alles-kan” (met dank aan Klaas Gubbels en Mignon van Ophuizen).

Door actief te kijken en vragen te stellen over het bekekene, komen we op nieuwe ideeën en inzichten; en nieuwe ideeën hebben we zo hard nodig!

Zie dit lesidee dan ook als een oefening, die het waarnemings- en denkvermogen van de kinderen (en jezelf) vergroot.

Lesidee: Betekenis geven aan abstracte vormen.

Neem de onderstaande figuren over op twee grote stukken papier of maak een digitale versie (stuur mij een mail en ik stuur je de .jpg bestanden). Uiteraard kun je ook zelf een ‘betekenisloze’ figuur ontwerpen. Het is belangrijk dat je de afbeelding kunt draaien.

Toon de figuur (zwart tegen witte achtergrond) en leg uit dat dit een ‘abstracte’ figuur is, een figuur die eigenlijk niets voorstelt. Maar juist daardoor kan het van alles voorstellen. Vraag aan de kinderen om in stilte na te denken over wat de figuur kan voorstellen. Vraag daarna aan een aantal kinderen welke vondsten zij hebben gedaan.

Draai de figuur nu een kwartslag en herhaal. Houd daarna de figuur op zijn kop. Neem vervolgens de afbeelding als ‘negatief’. Je ontdekt nu dat we gewend zijn om betekenis te geven aan zwart op wit (letters op papier of beeldscherm) en niet zo snel aan wit op zwart. Door het negatieve beeld te bekijken dwing je jezelf a.h.w. om iets anders te zien. ‘Omdraaien’ is een belangrijke creatieve springplank.

Leermomenten:

  • Een abstracte figuur kan voorstellen wat ik zelf wil, en heel veel.
  • Als je de figuur draait en kantelt zie je opeens andere voorstellingen.
  • Als ik licht en donker wissel zie ik weer andere voorstellingen.

Vervolgopdracht:

Geef de kinderen per tweetal kladpapier en een vel tekenpapier. Laat de kinderen samen een abstracte vorm op het kladpapier ontwerpen en die uiteindelijk op het tekenpapier uitwerken.

Nummer de tekeningen en hang ze op ooghoogte op rondom in de klas; een museum voor de abstracte kunsten.

De tweetallen gaan nu de tekeningen van de andere tweetallen bezichtigen en noteren op een stuk papier wat zij in de abstracte kunstwerken van hun klasgenootjes zien.

Koppelingen: divergeren, waarnemen, associëren, analogieën, patroon doorbreken, verwonderen, tekenen

Mijn vraag aan jou beste lezer is, hoe kun je deze werkvorm koppelen aan wereldoriëntatie, rekenen of taal?

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s