Extra! Extra! Read all about it!

Deze week gaan we fantaseren, vandaag aflevering een van drie.

Krantenkoppen worden geschreven om aandacht te trekken. Ze maken je nieuwsgierig, zetten je op het verkeerde been of zijn rondweg onweerstaanbaar. Heel bekend is “Man bijt hond”, maar nu ik dit schrijf lees ik in o.a. “Je bent niet gek als je dingen ziet”, “Politici in nep-sms gestonken”, “Mandril wil even rust” en “Die laatste kans is wel verprutst”.

De kop trekt aan en onbewust fantaseer je razendsnel over de inhoud van het artikel; ‘verwachtingen hebben’ heet dat. Dat is nu precies het punt waar het volgende lesidee op inspringt.

Vandaag lezen we de artikelen bij de koppen niet, maar verzinnen er onze eigen artikelen bij. Daarbij besteden we extra aandacht aan VRAGEN STELLEN.

Lesidee: Artikelen verzinnen bij krantenkoppen.

Voor deze les heb je een flinke stapel ‘oude’ kranten nodig. Je kunt de kinderen straks zelf krantenkopen laten zoeken of je kunt ze ook van te voren uitknippen.

Start: Bespreek ‘krant’ klassikaal, wie maakt ze?, wat staat erin?, wie leest ze?, etc. Praat over koppen, waar dienden ze voor?, hoe worden ze verzonnen? en waarom? Constateer dat krantenkoppen verwachtingen wekken, ze prikkelen de fantasie.

Stel nu dat alle artikelen opeens ‘blanco’ worden en er alleen nog maar koppen in staan. Zouden de kinderen nog een krant in elkaar kunnen zetten voor de deadline? Natuurlijk.

Kop kiezen

  • Deel kranten uit met de opdracht om koppen uit te knippen, die de kinderen leuk, grappig of geheimzinnig vinden.
    Of deel de krantenkoppen uit die jezelf eerder heb uitgeknipt.
  • Laat ieder kind één kop uitkiezen die hem of haar het meest aanspreekt.

VRAGEN stellen (dit is de KERN van deze activiteit)

  • Verzin klassikaal samen met de kinderen wat je je allemaal kunt afvragen bij de krantenkoppen: over gaat het?; waar is het?; hoe laat is het?  welk weer is het?; etc.
  • De truc is om veel vragen te verzinnen over hoofdzaken én bijzaken. Vragen prikkelen de fantasie, vragen zijn de motor van creativiteit.
    Help de kinderen – wanneer ze niks meer kunnen verzinnen – door telkens een ander aspect van een krantenverhaal aan te reiken; Wie, Wat, Waar, Hoe, Waarom, Waarmee, Wanneer. Maar ook rondom bijv. kleding, het weer, jaargetijde, speciale / feestdag, etcetera, etcetera.

Artikel schrijven

  • De kinderen krijgen de opdracht om een artikel bij hun krantenkop te schrijven.
  • De vragen die hiervoor zijn verzameld zijn de basis voor de meest wilde, komische, dramatische of misschien wel amoureuze verhalen.

Publicatie

  • Nu alle artikelen klaar zijn verzin je samen met kinderen een mooie naam voor de krant. Hoe dat laat ik even aan jou over .
  • Schrijf die in grote letters op een strook papier (of doe het samen) en hang die op in de klas met de artikelen eronder.
  • Je kunt ook een nieuwsuitzending compileren. De kinderen lezen dan hun artikelen voor alsof zij nieuwslezers zijn. Veel kinderen? Zend meerdere bulletins per dag uit.
  • Er zijn ook websites waar de kinderen hun koppen en teksten in een heus krantenformat kunnen plaatsen. Bijv. http://www.bndestemopschool.nl/krantmaken/

Met deze activiteit leren de kinderen dat, door het stellen van vragen in allerlei richtingen, fantasie en creativiteit geprikkeld worden.

Koppelingen: taal, vragen stellen, what-if scenario’s, associëren, wereldoriëntatie, divergerend danken.

Als extraatje hier een aantal gekke krantenkoppen die ik van internet plukte:

  • Aantal deelnemers wandelvierdaagse loopt achteruit.
  • Vrouw rijdt tegen stilstaande boom
  • Agent schiet man met nepgeweer neer
  • Aantal zwaluwen vliegt achteruit in Nederland
  • Rijden onder invloed opgenomen in opleiding
  • GroenLinks vreest voor behoud van bomen bij bouw.
  • KLM ziet stijging van passagiers
  • Luchthaven Stansted krijgt startbaan
  • PSV moet ballen tonen
  • Helft van Nederlandse populatie bezwijkt aan zeehondenziekte
  • Door rood en spook gereden
  • Ongewild urineverlies in apotheek
  • Boetes en werkstraffen voor tegengaan vuurwerkoverlast
  • Gevangenis van Brugge na drie jaar helemaal open
  • Gewapende man berooft passagiers van nachttrein
  • Minister gaat idioten verbieden
  • Proef: fietsen met een draaibare stuur
  • Roep om actieve rol overheid bij dierenmishandeling
  • Antwerpse middenstanders slikken hondenpoep niet meer
  • Man aangehouden na verdrinking
  • Leger des Heils helpt meisjes in moeilijkheden
  • Gemeenten stappen aarzelend in dure afvaloven Nijmegen
  • Bouwsector stort in na aardbeving
  • Gestolen auto met inzittenden terecht
  • Nieuwe stad boven Leiden als oplossing ruimtegebrek
  • Solo-zeezeiler opgepikt door schip met uitputtingsverschijnselen
  • Burgemeester Kerkrade wordt geen vrouw
  • Automobilist rijdt dronken auto in elkaar tegen paal
  • Verduistering zonnehemels: veertien maanden cel
  • Collecte voor de Nierbestrijding
Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s