De Poëtische Rekenmachine

Deze week driemaal rekenen/wiskunde en creatief denken, vandaag #1

De meeste kinderen in de bovenbouw zijn vertrouwd met het gebruik van een ‘ouderwetse’ rekenmachine. Zo eentje waar cijfers in het schermpje zijn opgebouwd uit maximaal 7 lijntjes (led of lcd).

Dan kennen zij ook wel de grapjes LOL + LOL = hIhI. Dat krijg je als je 707 + 707 =1414 uitrekent en de rekenmachine
ondersteboven houdt.
Een heel eenvoudig en bekend foefje, maar het blijf kinderen fascineren. Cijfers die letters zijn; 123 x 456 x 789 + 28830302 = hELEBOEL, nog zo’n klassieker.

Lesidee: rekenen met woorden en dichten met getallen

Voor deze activiteit heb je eigenlijk voor iedere leerling (of per tweetal) een rekenmachine nodig. Het kan ook zonder maar dan verliest het kracht.

Schrijf op het bord ‘lol + lol = ?‘ Misschien weten een paar kinderen meteen dat het ‘hihi’ is. Andere vondsten zijn uiteraard ook welkom. Leg uit dat je met een rekenmachine woordgrapjes kunt maken. Laat ook zien hoe de cijfers allemaal opgebouwd zijn uit maximaal 7 streepjes.

Verbind daar vervolgens de volgende activiteiten/opdrachten aan:

  • Welke cijfers kunnen een herkenbare letter voorstellen? Gewoon en op z’n kop? Houd wel vast aan de beperking van het grid van 7 lijntjes.
  • Maak zoveel mogelijk woorden met combinaties van deze ‘cijfers’.
  • Verzin berekeningen die deze woorden als uitkomst hebben (alleen met hele getallen!).
  • Begin met optellen en aftrekken, daarna vermenigvuldigen en delen.
  • Reken uit en schrijf op, de tafels van B, L, G, S, H, E, Z, I en O (…).
  • Reken uit en schrijf op, de tafel van LOL .
  • Maak een talige variant op de tafel van LOL: 1 x LOL = LOL, 2 x LOL = LOLLIG, 3 x LOL = …, etc.
  • Schrijf een gedicht waarin ‘cijferwoorden’ gebruikt worden:
    • cijferwoord op willekeurig plekken in de dichtregels;
    • cijferwoord is het eerste woord van dichtregels;
    • cijferwoord is het laatste woord van dichtregels – lukt het om de getallen te laten rijmen?

617312
Waarom ik 50078?
Voor deze 537
Haalde ik maar een 532
En de meester werd 5008

Kinderen kijken met andere ogen naar cijfers en getallen, leren om bij uitkomsten vragen te stellen en krijgen inzicht hoe getallen in elkaar zitten. Kijk ook naar de blogpost 42! – Maar wat is de vraag?

Ik wens u heel veel 707!

Koppelingen met rekenen, taal, patroon doorbreken, experimenteren

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De Poëtische Rekenmachine

  1. je kan ook doen 7308,
    dan staat er boel.

    ook 738,
    staat er bel.

    ook 38834,
    staat er hebbe.

    ook 31607018
    staat er biologie ( ’s )

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s