Clocks #1

Ik had voor deze week 3 lesideeën rond rekenen/wiskunde beloofd. In dit tweede lesidee had ik tijdmeting gepland. Maar daarvoor wil ik eigenlijk eerst een tussenstapje maken, en wel naar het begrip klok; dat betekent voor dit lesidee taal en metaforen! Volgende keer leggen we de – creatieve – meetlat langs de tijd en verzinnen we onze eigen klokken.

Lesidee: Onderzoek de betekenis van het begrip ‘klok’ met metaforen

Dit lesidee vergt enige voorbereiding om het helemaal uit de verf te laten komen. Eventueel verzin je zelf een ‘lite’ versie.

Voor dit lesidee heb stapel kaartjes met woorden nodig. Woorden die iets tastbaars weergeven; een stoel, flatgebouw, mier, etc. Dus geen abstracte begrippen.
Verder hebben de kinderen een vel papier nodig (A4, het is mooi om het vierkant te snijden), potlood en kleurpotloden.

Maak een deel van een wand vrij in het klaslokaal en bedek dat met pakpapier. Hang in het midden een tekening/afbeelding van een klok met erbij de tekst “Een klok is net als een…” Straks hangen de kinderen hun metaforen eromheen op.

Bespreek met de kinderen in de klas het begrip klok. Wat is het? Waarvoor wordt het gebruikt en waarom gebruiken we ze? Wat voor een soort klokken en tijdmeetinstrumenten bestaan er allemaal? Waarom meten we tijd eigenlijk? Vraag bijv. ook eens aan de kinderen om na te denken over de vraag: “Wanneer is tijd ‘leuk’ en wanneer is tijd ‘vervelend’?” Zo raken ze opgewarmd voor de volgende activiteit.

Laat de kinderen een kaartje met een woord erop trekken. Geef als opdracht om de volgende zin af te maken: “Een klok is net als een … (het woord op het kaartje) omdat … .” Misschien hebben de kinderen een voorbeeld nodig om het beter te begrijpen: “Een klok is net als een baby omdat de wijzers vooruit kruipen.” Of, “Een klok is net als een boom omdat een boom jaarringen heeft.”

Laat de kinderen rustig nadenken over hun vergelijking. Zodra ze die gevonden hebben, schrijven ze het deel van de vergelijking na ‘omdat…’ duidelijk leesbaar onderaan het vel papier. Vervolgens maken ze een tekening van het woord waarmee ze de vergelijking gemaakt hebben. Een fraaie tekening van een boom met de tekst ‘… een boom jaarringen heeft’ kan het resultaat zijn.

Als leerlingen klaar zijn hang je samen de tekening op, rondom de afbeelding van de klok. Het is leuk om tussen de tekening van de leerling en de centrale afbeelding van de klok een draadje van gekleurde wol te spannen. Zo ontstaat er een metaforen-beeldweb.

Een mooie manier om woordbetekenis te verkennen – en vooral te verdiepen – en te verankeren in het web van kennis dat groeit in de hoofden van de kinderen. Plus dat het een mooie opstap is voor het volgende lesidee in Clocks #2.

Zie ook het lesidee ‘Beeldweb’ op de weblog.

Kloppelingen met taal, beelddenken, metaforen, analogieën, mindmappen, tekenen,

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s