Duimstokken staan hier machteloos…

Jullie hebben nog een lesidee m.b.t. rekenen/wiskunde van me tegoed in het drieluik dat werd verstoord door Clocks #1 (metaforen en tijdmeten).

Vandaag is de essentie van het lesidee dat er weliswaar in de rekenles maar één goed antwoord is, maar dat er verschillende manieren zijn om er te komen. We deden dat al eerder in de blogpost 42! – Maar wat is de vraag? Nu gaan we meer de kant van de redactiesommen op. Ik heb er drie meegenomen.

Het creatieve leermoment is vooral te zoeken in ‘uitstel van oordeel’; de kinderen mogen best een methode vinden die niet bepaald makkelijk uitvoerbaar is, zonder meteen te zeggen: “Ja, maar dat kan toch niet!”. En daarmee verklap ik al een denkstrategie, n.l. het niet bij meten en cijferen alleen te laten. Haal alles uit de kast, schuur, opslagloods, bovenkamer om de opdracht te volbrengen; anything goes!

Je houding als leerkracht gaan we ook even aandacht geven. En wel zo; begin de opdracht(en) met de woorden: “Jongens en meisjes, ik weet het ook niet meer. Er moeten heel veel mogelijkheden zijn om dit uit te rekenen of op te meten, maar ik kan er maar eentje vinden. En mijn collega’s verwachten wat van me. Dus alsjeblieft, help me!

Naar de vragen…

Hoeveel water gaat er in het zwembad?

Maak eventueel nog onderscheid tussen rechthoekige zwembaden en zwembaden met curven en schuine vloeren. Bedenk dat je ook zonder duimstok oplossingen moet kunnen vinden.

Dring erop aan dat de meetmethodiek gedetailleerd wordt uitgewerkt. Dus niet: “we kijken hoeveel liter water er in gaat”, maar: “we laten het bad vollopen met de tuinslang en voor en na het vullen lezen we de watermeter af.”

Hoe hoog is die toren?

Een eenvoudige driehoeksmeting is zo gedaan, maar een kogel naar beneden gooien is ook een optie, als je je stopwatch maar bij de hand hebt. En dan zijn er nog legio andere manieren. Gebruik je fantasie.

Wat is de afstand tussen de aarde en de maan?

Natuurlijk! Je stuurt een radiosignaal, dat weerkaatst en je vangt het weer op. Atoomklok erbij en klaar is kees. Maar er zijn nog vele meer mogelijkheden. Een touw spannen en daarna opmeten?

Nogmaals: “Anything goes” en “The sky has no limits!”

Koppelingen: divergeren, alternatieven zoeken, rekenen/wiskunde, uitstel van oordeel

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s