Bend the rules!

Op de afgelopen N.O.T. liet iemand mij een interessant product zien. Op het eerste gezicht een schaakspel, maar met andere spelregels en extra spelelementen. Om de flyer te citeren:  “Het begint met een leeg bord. Kaarten bepalen je kansen.”

Ik moest onmiddellijk denken aan een activiteit die ik een paar jaar geleden heb beschreven in ‘KIEM – Creativiteit Ontdekken’. Ik kopieer het hier ongewijzigd:

“ 22. Dobbel-Dammen
Verzin samen een nieuw spel. Met spelregels natuurlijk. Het spel heet ‘Dobbel-Dammen’ en het wordt gespeeld met damstenen, een dambord en twee dobbelstenen. Als je regels hebt verzonnen dan test je het spel uit. Is het leuk? Misschien moet je de regels nog wat veranderen. Heel veel plezier met het spel dat jullie samen hebben uitgevonden!

Lesidee: combineer bestaande spellen tot nieuwe en test ze uit

Deze activiteit kun je een bredere context geven. Begin zo: vraag aan de kinderen om zoveel mogelijk – niet digitale – spellen te noemen. Noteer ze op het bord. Je kunt het beperken tot bordspellen, maar ook kiezen om andere of buitenspellen mee te nemen.
Nb. Ideaal is om met een stapel echte spellen (‘dozen met inhoud’) aan de slag te gaan.

Vervolgens laat je de kinderen individueel of in groepjes een of twee (= afhankelijk van de opdracht hieronder) spellen kiezen of blind aanwijzen.

Opdrachten

a.     (één spel) – onderzoek de spelregels van het spel. Draai een of meer spelregels om en vraag je af wat dat kan betekenen voor het spel. Loopt het vast? Wordt het leuker? Probeer het spel met de gewijzigde regels.

b.     (twee spellen) – verzin spontaan een nieuw spel door het combineren van regels en elementen uit de twee spellen.

c.      (twee spellen) – onderzoek de spelregels van beide spellen en zet die op een rijtje naast elkaar. Geef aan waar overeenkomsten zitten en waar juist tegenstellingen zitten. Zitten spelregels elkaar in de weg? Vraag vervolgens om – net als bij b. – een nieuw spel te bedenken door het combineren van elementen uit de twee spellen.

Las eventueel een pauze in, tussen het onderzoeken van de regels en het verzinnen van het spel (of ga de volgende dag verder). Zo maak je gebruik van ‘incubatie’ in het creatieve proces; lees hierover in de blogpost ‘Ode aan de Kennis (1)’

Allicht zitten er kinderen in de klas, die alleen of samen met een compleet nieuw spel komen.

Verantwoording (met een knipoog)

Tja, mijn hart gaat sneller kloppen bij ouderwetse bordspellen – daar ben ik nu eenmaal een MAX voor. Maar vergis je niet. Ik kan nog steeds uren lang zoet zijn met computergames: mijn eigentijdse favorieten Tomb Raider I, II, 3, IV, 5, 6,VII, 8, NINE, en X – waar ik ook een bordspel van heb – en Super Mario Galaxy 2.

Schaken – anders: Ik opende deze blog met het product van www.raindropchess.com.

Koppelingen met: experimenteren, natuur & techniek, wiskunde, vooronderstellingen, analogieën

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Bend the rules!

  1. Dit is een prachtige blog over het creatief ontwikkelen van een nieuw spel. Eigenlijk moet je zo’n opdracht niet opschrijven of beschrijven maar gewoon doen. Waarom gaat een groep enthousiastelingen of creatievelingen niet gewoon de koppen bij elkaar steken en zoiets gewoon doen? Zijn we daar te serieus voor, hebben we geen tijd, geen zin? Raar want als je zo iets een beetje plezierig doet, dan vergeet je het nooit meer. Wie doet ermee?

  2. davidvdkooij zegt:

    Peter, count me in. Maar laten we ook/vooral kinderen organiseren om dit te doen.

  3. Joke zegt:

    Leuk! Wij gaan zoiets binnenkort doen in Delft. Een nieuw spel ontwerpen samen met een groep 7. En met zo’n soort activiteit beginnen we! En daarna ook brainstormen, uitwerken, presenteren, prototype maken, testen, … Het hele ontwerpproces dus.

    Raindropchess klinkt ook erg interessant. Het lijkt een beetje op War Stories. Ook telkens andere situaties om te beginnen en veel kortere spelletjes. Maar met andere namen/afbeeldingen van de stukken, dus ik raak zelf wel altijd in de war…

    • davidvdkooij zegt:

      Dat is een leuk project Joke. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten en het proces. Misschien wil je daar e.e.a. van met me delen t.z.t.?
      Groet,
      David

      • Joke zegt:

        Ja, doe ik! het is een gezamenlijk project met het wetenschapsknooppunt in Delft. Er komt sowieso een handleiding / fotoverslag / film van het proces(we weten nog niet in welke vorm) voor leerkrachten om dit zelf te gaan doen in de klas. En als het goed is volgend jaar ook een vervolg op dit project. Ik laat het je weten als er resultaten zijn!

  4. Beste David,

    Ik had je tijdens het proces graag wat meer op de hoogte gehouden, maar poeh wat was het druk. En erg leuk! Ik had al eerder samen met kinderen ontworpen, maar nog nooit met een hele klas en ook nog nooit echt alle stappen van het ontwerpproces. De kinderen hebben het super gedaan en alle leerkrachten en andere betrokkenen waren helemaal verrast door het eindresultaat. Het spel gaat echt uitgegeven worden door Heutink (die waren vanaf het begin betrokken als opdrachtgever) en de kinderen hebben zelfs het jeugdjournaal gehaald!

    Hier staat het proces mooi beschreven met ervaringen van de leerkracht en de kinderen zelf: http://ruimtevoortalent.blogspot.com/2011/06/designed-by-kids-bordspel-van.html

    En hier is de website die we gedurende het project bijhielden: https://sites.google.com/site/designedbykids2011/designed-by-kids-in-de-pers

    En volgend jaar komt er een vervolg! En een handleiding over ontwerpen in de klas, ik zal eens aan het wetenschapsknooppunt vragen voor wie die allemaal beschikbaar is straks….

    Fijne zomervakantie!

    Joke

    • davidvdkooij zegt:

      Dank je wel voor je reactie Joke,
      Geweldig leuk dit traject. Ik had het spel inderdaad ook gezien op het jeugdjournaal. Was meteen onder de indruk, een beetje jaloers zelfs. Goed hoor. Fantastisch om te zien hoe kinderen samen spelvormen ontwikkelen voor leren! De enige opmerking die ik heb…waarom wachten op volgend jaar?

Geef een reactie

