Heel natuurlijk (lesidee superhelden)

Ik wil de komende blogposts wijden aan metaforen en wat je er zoal mee kunt doen. Dat is een tik van me – noem het een patroon. En hoe weinig creatief patronen kunnen zijn, met metaforen kun je gelukkig alle kanten op. Het plan is dit: vandaag ontwerpen kinderen hun eigen superhelden-outfit door metaforen met de natuur te maken, de volgende keer laten we die superhelden allerlei kunststukjes opvoeren om actuele problemen aan te pakken, en dan gaan we als klap op de vuurpijl nog een keertje dromen.

Ik borduur weer voort op de eerdere blogpost ‘Zo sterk als een beer’. Daar werd aan de kinderen gevraagd in welk dier – of diereneigenschap – ze zichzelf herkennen. Vandaag gaan we meer ‘wensen’, niet wie ik ben, maar wie ik wil zijn. En niet alleen dieren, maar de natuur in bredere zin.

Lesidee: Ontwerp je metaforische superhelden – outfit

Voor deze activiteit heb je een verzameling afbeeldingen nodig van, uit, over de natuur: dieren, planten, mineralen, landschappen en natuurverschijnselen. Spreid deze afbeeldingen uit op een aantal aan elkaar geschoven tafels of op grond in het midden van een kring.

Leid de activiteit in met een gesprek over metaforen; hoe je eigenschappen van het een kunt toedichten aan het andere. Geef voorbeelden en laat de kinderen voorbeelden verzinnen. Mariëtte is gek op koekjes, ze is een ‘Koekiemonster’, Justin is heel handig met het wave-board, hij lijkt wel een dolfijn.

Laat de kinderen daarna nadenken over eigenschappen van dingen uit de natuur die ze niet hebben, maar wel heel erg graag zouden willen hebben. Ik wil zo scherp zien als een havik, of zo majestueus zijn als een walvis. Wensen, dromen.

Geef de kinderen deze opdracht: Bekijk alle afbeeldingen goed en vraag je af, welke van die afbeeldingen zou ik willen zijn? Welke eigenschap zie ik, die ik graag zou willen hebben en waarom? Schrijf maximaal 4 van deze ‘natuurverschijnselen’ op, samen met de reden waarom je dat wilt zijn/hebben.

Nog een paar voorbeelden, maar geef de kinderen de vrijheid om op hun eigen manier de vergelijkingen te maken.

  • Gras – omdat ik altijd zou willen blijven groeien.
  • Bliksem – omdat ik boeven bang wil maken.
  • Rivier – omdat ik dan overal langs kom.

Batman, The Green Hornet, The Fantastic Four, zijn voorbeelden van superhelden die hun outfit en krachten ontlenen aan metaforen met de natuur. Geef de kinderen de opdracht om voor zichzelf een superhelden-outfit te ontwerpen waarin de door de kinderen gekozen eigenschappen duidelijk zijn verwerkt. Dat kan al tekenend, op papier, maar ook ‘in het echt’.

De outfits en de superhelden die zo ontstaan bewaren we voor de volgende keer.

NOTA BENE: Je kunt deze hele exercitie natuurlijk ook doen met voorwerpen uit de keukenla, de gereedschapskist of de IKEA-gids

Koppelingen met: Natuur & techniek, Biologie, Aardrijkskunde, Analogieën, Metaforen.

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie