Is it a bird? Is it a plane? (lesidee superhelden)

In de vorige blogpost hebben de kinderen zich in een superheldenpak gestoken, geïnspireerd op ‘natuurverschijnselen’ in de brede zin van het woord; van piepkleine maar heel sterke mier tot woedende en vurige vulkaan. Op die manier hebben ze een aantal kwaliteiten, die we vinden in de natuur, samengebracht in een persoonlijkheid die zij graag zouden willen zijn; dat was immers de opdracht.

Vandaag gaan we deze bijzondere superhelden inzetten bij het aanpakken van alledaagse en minder alledaagse uitdagingen. En die halen we uit de krant of van internet.

Lesidee: Gebruik superhelden om vraagstukken op te lossen.

Voor deze les heb je een stapel recente ‘oude’ kranten nodig of je nodigt de kinderen uit om een aantal nieuwswebsites te bezoeken. De opdracht is, om een artikel op te zoeken waar een ‘vraagstuk’ wordt besproken. Dat mogen grote of kleine uitdagingen zijn:

  • bezuinigingen in het onderwijs;
  • een verkeersonveilige wijk;
  • een voortvluchtige dief;
  • bedreigde diersoorten;
  • enzovoorts.

Laat ieder kind het artikel dat hij of zij gevonden heeft uitknippen of uitprinten. Vraag de kinderen om het artikel nog eens goed te lezen en daarbij de volgende vragen te beantwoorden:

  • Wat is er aan de hand? Wat is het probleem?
  • Welk effect heeft het probleem? En op wie?
  • Wie en wat zijn er allemaal bij betrokken? Hoe en waarom?
  • Kun je een oorzaak aanwijzen?

Vervolgens gaan de kinderen nog eens op een rijtje zetten welke speciale kwaliteiten hun alter ego uit de natuur heeft; sterk, nat, diep, harig, koud?

En daarna komt alles bij elkaar. De kinderen verzinnen hoe zij, in de gedaante van hun natuurheld, het vraagstuk aanpakken. Gebruik makend van de eigenschappen die ze zelf zo zorgvuldig hebben uitgekozen en uitgewerkt.

Laat ze in de vorm van een krantenartikel verslag doen van de interventies van de natuurheld, zodat alles tot een goed einde komt. Een foto in de vorm van een tekening hoort daar natuurlijk bij. Combineer alle verslagen tot een krant.

Varianten

a. Kies gezamenlijk één uitdaging en laat de afzonderlijke natuurhelden hun eigen, unieke manier vinden om het vraagstuk aan te pakken.
b. Kies problemen die dicht bij huis liggen, waar de kinderen daadwerkelijk wat aan kunnen doen. En geef vervolgens ruimte om er daadwerkelijk iets aan te doen.
c. In plaats van een zelf bedachte natuurheld, kunnen de kinderen ook een bestaande held of persoon nemen als springplank voor creatieve oplossingen.

Deze activiteit is een brainstormtechniek die ook wel ‘extreme characters’ genoemd wordt en wordt veel gebruikt in ‘de grote-mensen-wereld’.

Koppelingen met sociaal emotionele vaardigheden, taal, tekenen, analogieën, fantaseren, wereldoriëntatie, actualiteit.

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s