Précis du Système Hiëroglyphique

Heb je het ook met zoveel plezier gelezen? Précis du Système Hiëroglyphique? Wat vond je ervan? Ik vond De l’écriture hiëratique des Anciens Égyptiens beter.

Goed, dit was een witz. En ik heb het natuurlijk over de boeken van Jean-François Champollion, Frans taalkundige en grondlegger van de Egyptologie, waarin hij de geheimen van het hiërogliefenschrift grotendeels onthult. Het verhaal is bekend: Napoleons soldaten brachten uit Egypte de Steen van Rosetta mee, en… wat ik al zei, het verhaal is bekend.

Vandaag gaan we zonder hulp van De steen van Rosetta hiërogliefen ontcijferen.

Lesidee: Beeldtaal ‘tekst’ analyseren, ontcijferen en gewoon plezier hebben.

Deze activiteit past bij uitstek in een les over het oude Egypte of de Napoleontische tijd. Maar ook in een taalles misstaat het niet. En waarom zou je niet eens een aantal lessen aan ‘geheimschrift en codes’ wijden. Dan hebben we het op eens over wiskunde en techniek.

Veel hebt je niet nodig. Hieronder zie je een stuk hiërogliefenschrift om uit te printen. Het is .jpg bestand en kan gesleept of ‘gecopy-paste’ worden. Wil je een pdf? Stuur me dan een e-mail of twitter bericht @davidvdkooij.

Nu kun je deze activiteit op verschillende manier aanvliegen.

Cold Turkey: Geef de hiërogliefentekst aan de leerlingen met de opdracht: Wat staat daar? Vertaal het maar.

 

Taalanalytisch: De kinderen krijgen de opdracht om de tekst eerst eens grondig te onderzoeken. Wat zijn de herkenbare plaatjes? Wat zijn abstracte symbolen? Wat zit er tussenin (en wat stelt het dan misschien voor)? Hoeveel tel je van elk symbool? Welke conclusies kun aan deze constateringen verbinden t.a.v. het onderwerp, de mensen en dieren die genoemd worden of tijd en plaats van handeling?

Zo ontstaat er een globaal beeld van wat de tekst zou kunnen betekenen en is de basis gelegd om met een flinke dosis fantasie de tekst te ‘vertalen’.

Bijopdrachten

Creativiteit kan vaak – ik zeg vaak, dus niet ‘altijd’ – extra gestimuleerd worden door een beperking of voorwaarde in de activiteit te bouwen. Geef de kinderen een ‘hint’ mee, en je krijg de meest prachtige resultaten.

  • Het is een recept voor een feestmaaltijd ter gelegenheid van de verjaardag van farao ‘Vizetoetie’ die 4 jaar oud wordt.
  • Verslag van een kamelenrace, uit de “Nijl-bode”.
  • Het is een blad dat gescheurd is uit een spannende thriller “Het piramide-virus”.

Volgende keer… gtefhierihmcsscmhireihfetg

Koppelingen met wereldoriëntatie, geschiedenis, taal

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s