De vermomde HIJ

Hij sluipt al door ons huis sinds groep 4 geloof ik. Op de meest onverwachte momenten staat hij op de trap, achter een deur of ligt hij in de koelkast. En telkens heeft hij een ander pak aan, hij is gek op vermommen; onze Dreef, want zo heet hij.

En hij sluipt ook rond op school. Let maar eens goed op. Soms is HIJ vermomd als ‘de auto van je tante’, dan weer als ‘die slome duikelaar’. En helemaal gemeen, als ‘wie?‘ Weet je al over wie ik het heb?

Lesidee: Breng lastige spellingkwesties plezierig in beeld.

De derde persoon enkelvoud (a.k.a. Dreef): stam + t. Hij loopt; daar komen de meeste kinderen snel uit. Hij wordt; dat is al wat lastiger, want die d, dat klinkt toch als een t, dus je hoort niet dat je er nog een t achter moet zetten. Maar als de HIJ zich vermomt als ‘jouw moeder’ dan slaat de verwarring toe. Waar is HIJ gebleven (of ZIJ of HET)?

En omdat je HEM niet ziet, vergeet je dat er nog iets met een t moet gebeuren; jouw moeder word.

Sinds groep 6 hangt er bij het bureautje van mijn kinderen een plaatje van Dreef. En dat plaatje en de grapjes en verhaaltjes die we thuis over Dreef vertellen hebben er voor gezorgd dat deze snoodaard snel herkend en ontmaskerd wordT.

Er hangen nog meer plaatjes die ieder een lastige spellingkwestie adresseren.

  • DT valkuil
  • De vermomde HIJ; Dreef (uiteraard)
  • De loop-test
  • Valse s en f
  • Nou heb ik auw
  • En een door de kinderen zelfgemaakte tekening van het Kofschip (in de vorm van een Venetiaans water-TAXIETJE) waarin de letters T,K,F,S,C,H, P en X gezellig een kopje T drinken.

Activiteit: Laat kinderen hun persoonlijke spellingsstruikelblokken beeldend en kleurig weergeven, in de vorm van een cartoon, strip of gewoon een mooie tekening. Zo help je om van een probleem een vriend te maken.

Mindmappen: Hebben de kinderen in de klas de kunst van het mindmappen onder de knie? Laat ze een mindmap maken van de O.T.T., O.V.T of  V.T.T. Ik beloof het, het helpt.

Verzoek: Misschien wilt een van de lezers dit lesidee op spellingsfauten controleren.

Koppelingen met taal, spelling, verbeelding, associëren

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op De vermomde HIJ

  1. Dag David,

    dank je voor de inspirerende workshop gisteren! Ik vond het zeer interessant om jouw visie op creativiteit te horen, zelfs vanuit mijn eigen achtergrond (ik ben gepromoveerd op de ontwikkeling van een brainstormprogramma voor chemici). Het boek waar ik het gisteren na je workshop kort over had was overigens het “Handbook of Creativity”, onder redactie van Robert J. Sternberg. Vaak nogal droge (maar soms ook erg interessante) kost, met voor jou misschien een paar interessante dingen in hoofdstuk 20, van Raymond S. Nickerson, “Enhancing Creativity”, dat gaat over onderzoek naar of en hoe je creativiteit kunt onderwijzen.

    Nog een vraag waar jij misschien raad mee weet. Een tijd geleden liep ik stage op een middelbare school, en een van de klassen, een 3-havo-klas, moest meedoen aan de ‘Willie-Wortelwedstrijd” (bedenk een uitvinding). De creatieve stemming was echter ver onder nul, met leerlingen die gingen zitten niksen, of internetten, terwijl ze opmerkingen maakten als ‘dat alles toch al was uitgevonden’. Heb jij zelf ook eens zoiets meegemaakt? En hoe zouden leerkrachten daarmee om kunnen gaan?

    Eric-Wubbo

    • davidvdkooij zegt:

      Beste Eric-Wubbo,
      Dank voor je bericht en aardige woorden. Het ‘Handbook of Creativity” zet ik op mijn verlanglijstje. Er is veel te lezen over creativiteit. Ik zal t.z.t. een literatuurlijstje opnemen in deze blog.
      Met betrekking tot de ‘Willie Wortelwedstrijd’ en de ongeveer 15-jarige deelnemers het volgende. Ik heb geen sluitend antwoord voor je, misschien had je ‘pech’ met juist deze groep – als ik het zo lees speelt dat zeker een rol. ‘Het zal aan de leeftijd liggen’ speelt hier ook een rol. En dat brengt me bij motivatie. De leerlingen zijn niet gemotiveerd, Waarom, dat weet ik niet, daar kan ik alleen naar gissen – los van die leeftijd.
      Wat ik wel weet, is dat je motivatie ruimte kunt geven door – en daar is ie weer – te verbinden. Dat betekent o.m. maak het relevant, en op die leeftijd klinkt dat soms een beetje als “what’s in it for me?”

      De smoes ‘alles is al uitgevonden’ is natuurlijk een drogreden, maar kan wel het haakje zijn om de interesse van het publiek te winnen en een brug te slaan tussen uitvinden en de dagelijkse beslommeringen van de 15-jarige.
      Wat dacht je van guerrillatactieken als: Waarom is er nog nooit iets uitgevonden om het meisje – of de jongen – van je dromen 100% voor je te winnen? Hoe zou dat kunnen? Of krijg ze eens zover om allemaal hun mobiele telefoon op een tafel te leggen en vraag “Hoe kunnen we met deze – 25, 30? – telefoons voor het eind van de week schatrijk worden?” Dat prikkelt de fantasie en motivatie meestal wel.
      Na die opwarmer kun je het hebben over uitvinders die er warmpjes bij zitten. Dyson – van de stofzuigers – is een aansprekend voorbeeld. Oubollig product, heel sexy en eigentijds gemaakt. Laat de leerlingen die stofzuigers van Dyson nog eens pimpen en kom dan met de Willy Wortelwedstrijd op de proppen. Maar noem het geen Willy Wortelwedstrijd, de Donald Duck lezen ze thuis misschien nog onder dekens, maar da’s geheim!

      Groet,
      David

Geef een reactie

