Dr. Frankenstein

Misschien ken je de oude filmklassiekers waarin Boris Karloff het Monster van Frankenstein neerzet. Zelfs nu, zo’n 80 jaar nadat ze gemaakt zijn, nog steeds knap eng. Misschien omdat het raakt aan onze diepste angsten en verlangens, de dood en de onsterfelijkheid.

Maar goed, Dr. Frankenstein kreeg het voor elkaar, uit verse lijken stelde hij een nieuw lichaam samen, per abuis met het brein van een moordenaar erin, dat te lang op sap had gestaan (Foei Igor!). Hij joeg er flink wat stroom doorheen en ziedaar, de levende mens.

Vandaag gaan wij Dr. Frankensteintje spelen, maar je kan het ook Picassoën noemen. Een activiteit die prima past bij een biologieles, eentje over het menselijk lichaam in het bijzonder.

Lesidee: Stel met verbeeldingskracht een nieuw lichaam samen

Verbeeldingskracht is een creatieve vaardigheid die ons in staat stelt om bestaande dingen en ideeën te transformeren in iets nieuws. Een aantal receptjes kunnen ons daar bij helpen. Voorbeelden: verander de kleur, maak het grote of kleiner, verwissel onderdelen, haal ze weg of herhaal ze juist.

Laat de kinderen een wandplaat of een .jpg zien van het menselijk lichaam. Benoem alle ledematen en uiterlijk zichtbare onderdelen. Dat kan hilariteiten geven, maak het jezelf zo moeilijk als jezelf wilt zou ik zeggen.
Geef opdracht om in gedachten het lichaam zo in stukjes op te delen dat de losse onderdelen op een rijtje liggen. Dit kun je bijvoorbeeld gezamenlijk doen, teken de onderdelen op het bord.

Dan geef je de opdracht om met al deze onderdelen een nieuw ‘wezen’ in elkaar te zetten. En de onderdelen zijn op voorraad, dus hoofden, tenen, benen, monden, ogen, oren en vingers genoeg. Genoeg? Te over!

Extra opdracht: Zijn de kinderen al vertrouwd met de organen en orgaanstelsels? Laat ze deze in de nieuwe lichamen aangeven.

Welke vliegen hebben we zo in één klap gevangen? We hebben gespeeld met de onderdelen van het lichaam en terloops leren we ze beter kennen, de creatieve vaardigheid ‘verbeelden’ getraind, door gebruik te maken van de zgn. SCHAVEN techniek (leg ik een ander keertje uit, of kijk naar dit filmpje op www.onderwijsmaakjesamen.nl). Ook hebben we stilgestaan bij de orgaanstelsels en zijn we weer creatief geweest om ze passend te maken aan de nieuwe vorm.

Koppelingen met natuur en techniek, biologie, menselijk lichaam, verbeelden

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s