PLUNDRA!

Een bekende oefening bij de aftrap van creatieve workshops is “de tafel zonder poten” (Zweeds: bord utan ben). Deelnemers wordt gevraag om een dergelijk meubelstuk te tekenen. Een oefening die garant staat voor leuke resultaten. Dus één lesidee hebben we al.

Vandaag gaan we naar de IKEA. IKEA meubels zijn bij uitstek geschikt voor creatieve uitspattingen. We lopen direct door naar de afdeling stoelen; vak 36 stelling 3. Maak het pak open, gooi de handleiding weg en ga los!

Lesidee: Stoelen assortiment voor de IKEA gids verzinnen

Ik wil in dit lesidee voortborduren op de techniek die we in het vorige lesidee – Dr. Frankenstein – genoemd hebben; SCHAVEN. Dat is een acroniem dat een aantal recepten voor verbeeldingskracht bundelt. S.C.H.A.V.E.N staat voor: Substitueren, Combineren, Herhalen, Aanpassen, Vergroten / verkleinen, Elimineren, Ander gebruik.

Neem een afbeelding van een doorsnee stoel, haal hem samen met de kinderen uit elkaar, net zoals we tijdens de sessie met Dr. Frankenstein gedaan hebben. Dit is een belangrijk onderdeel van deze activiteit; goed kijken hoe iets in elkaar zit.

Bespreek daarna de verbeedlingskracht-receptjes die SCHAVEN te bieden heeft. Voorbeelden:

  • Substitueren: verwissel een leuning en zitting.
  • Combineren: maak zitting en leuning uit een stuk zodat het… (draaien kan?)
  • Herhalen: 30 poten?
  • Aanpassen: maak de leuning 3 x breder dan de zitting, en de voorpoten half zo lang.
  • Vergroten/verkleinen: hele kleine armleuning links, hele grote rechts.
  • Elimineren: Neem de zitting weg.
  • Ander gebruik: Boekenkast of camper?

Laat de kinderen vervolgens individueel verder experimenteren, zodat ze vertrouwd raken met SCHAVEN. Vervolgens gaan we aan de slag met het nieuwe assortiment stoelen voor de IKEA.

Geef de kinderen in tweetallen een opdracht. Bijvoorbeeld: maak een stoel voor kabouters, leerkrachten, kinderkamers, bejaarden, voor in de tuin, voor in de boomhut, om mee te zeilen, etc. Gebruik uw eigen fantasie of laat de kinderen zelf iets verzinnen.

Een half uurtje schetsen en tekenen later en de stoelen zijn gereed voor de catalogus. Verzin er zo’n grappig Zweeds klinkende naam voor: Stol utan sits.

Een stapje verder: Maak tijdens de handvaardigheidsles heuse IKEA bouwpakketten (op schaal) van de ontworpen stoelen.

Weer een stapje verder: marktonderzoek, prijsstelling, advertentiecampagne…

Koppelingen met verbeelden, natuur & techniek, handvaardigheid, tekenen, …

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op PLUNDRA!

  1. jenny zegt:

    Ik lees je originele en zeer inspirerende ideeen met erg veel plezier! Mijn hart gaat open van dit soort uitdagingen. Voel me erg aan je visie op creativiteit verwant. Keep up the good work! Er is een wereld te winnen.

  2. davidvdkooij zegt:

    Dank voor je reactie Jenny. Vertrouw erop dat er nog heel wat te beleven zal zijn de komende tijd op #vindingrijk. Mocht jezelf ideeën, tip of suggesties hebben dan hoor ik het graag. Sta jezelf voor de klas? Ik ben erg benieuwd naar praktijkervaringen die mij weer helpen om visie en lesideeën aan te scherpen.
    Groet,
    David

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s