Extreme Explorers

Vasco da Gamma, Willem Barentsz, Columbus, Indiana Jones en Kuifje; mensen die je om een boodschap kunt sturen. India, Nova Zembla, de maan, om maar eens paar bestemmingen te noemen die op hun boodschappenlijstje hebben gestaan.

Kijk eens rond in de klas. Zitten er avonturiers bij? Ziet u ze al met de machete door het oerwoud gaan, of met de pikhouweel in de ene en de GPS in de andere hoge bergen op? Gelukkig zijn ze nog klein… Maar het avontuur ligt op de loer, onze jonge onderzoekers gaan vandaag ‘terra incognita’ in kaart brengen. Naar buiten, het is lente!

Lesidee: Landkaart van een vierkante meter maken

Voor dit lesidee heeft u tekenpapier, potloden en onderleggertjes nodig, zodat er buiten getekend kan worden. Verder satéprikkers of tentharingen, touw en de grote liniaal (meter). We gaan naar het park of het plantsoen, naar een stuk struikgewas bij de school, zelfs de betegelde stoep kan dienst doen als ‘terra incognita’.

 

Geef ieder kind (er kan ook in koppels gewerkt worden) vier prikkers en touw. De activiteit begint met het afzetten van een vierkant stukje grond van een vierkante meter. Laat de kinderen zelf een mooi stukje op zoeken, tussen de struiken, op het grasveld, achter het fietsenhok.

De opdracht is: bekijk de ‘omheinde’ grond héél aandachtig en maak er een gedetailleerde landkaart van. De kern van deze activiteit is nauwkeurig waarnemen, kijken naar de kleinste details. Wat eerst een stuk grasveld is, wordt een compleet universum van zandkorrels, steentjes, kluitjes aarde, gras – uiteraard, bloemen – als het al zover is, een wikkel van een reep en een geldstuk.

Maak er een ‘levende’ landkaart van. Dat is naast gras, mieren, een worm en een kevertje. Geef aan welke weg de mier genomen heeft, waar het kevertje geland is en waar weer opgestegen. Zo ontstaat een kaart die niet onderdoet voor de kaarten die door ‘echte’ ontdekkers gemaakt worden.

 

Nauwkeurig waarnemen is een vaardigheid die kinderen helpt om de wereld om hun heen beter en met meer aandacht in zich op te nemen. Het wakkert de creativiteit aan omdat waarnemen aanzet tot verwondering, en verwondering is de brug naar nieuwe wegen.

Met dank aan Peter te Riele (@peterteriele)

Koppelingen aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, waarnemen, verwondering, buitenles

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Extreme Explorers

  1. Anouk Wissink zegt:

    Dag David,
    Super leuke les! Ik ben van plan deze activiteit te combineren met onze jaarlijkse ‘lentewandeling’. En zeker met dit mooie weer een waardevolle activiteit! Tevens aan te vullen met leuke KIJKopdrachten; – Om verschillende zienswijzen te activeren; vraag (jonge) kinderen eerst een minuut lang heel goed te kijken naar de plek. (Neem loepjes, kijkpotjes, pincet e.d. ook mee…) Dan draaien ze weg van plek en noemen zoveel mogelijk dingen op die ze hebben gezien. Hoeveel verschillende ‘dingen’ kunnen ze benoemen?
    Om enige voorkennis te activeren kun je verschillende landkaarten laten zien. ‘Atlas van de Belevingswereld’ gebruik ik wel eens voor dit soort opdrachten. Het stukje land wat ze ontdekken een eigen naam geven, gebieden een naam geven…..
    Nou David, dat wordt weer een boekje! (Ontdekkingswerelden van groep 3/4…)
    Ik maak er iets moois van!
    Lentegroet!
    Anouk

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s