Vreemde contexten

Tijdens de workshop Talent en Creativiteit = Werkelijk leren praat ik over vreemde contexten en zet ik de ‘divergentiematrix’ centraal. Die wil ik jullie vandaag allemaal graag kado doen.

Maar eerst nog even een visuele weergave van de inhoud van de workshop, als herinnering – voor de deelnemers – en als ‘teaser’ – voor de missers. 
Download de poster hier
in pdf-formaat.

Creativiteit is verbinden

Door bestaande zaken te combineren ontstaan nieuwe zaken; dat klinkt paradoxaal, het bestaat, maar als je er twee van hebt dan krijg je een nieuwe kado;
3 halen 2 betalen!

Voorbeeld: een losse schoenveter en klitten in de vacht van een hond laten iemand klittenband uitvinden. Dat is de kracht van de analogie; in dit geval ‘sluiten’ of ‘los- & vastmaken’.

Vreemde contexten

Het vraagstuk (de losse schoenveter) wordt geholpen door een toevallige koppeling met een ‘vreemde context’ (de klit in de vacht van de hond); iets dat op het eerste gezicht niets met het vraagstuk van doen heeft. Het toeval kan een handje geholpen worden door zelf op zoek te gaan naar vreemde contexten.

De Divergentiematrix…

…helpt daarbij. Het is een gereedschapje om met behulp van 4 eenvoudige vragen aan de lopende band vreemde contexten te genereren. En hoe meer daarvan, hoe meer kans op een vruchtbaar flitsmoment; A-HA!

Het werkt zo: Neem een vel papier en verdeel het in vier kwadranten. Zet op het kruis in het midden een willekeurig voorwerpje; een gele koffiemok bijvoorbeeld.

Schrijf in ieder kwadrant een van de volgende vragen en vervolgens in ieder kwadrant zoveel mogelijk antwoorden op de respectievelijke vraag (ik schrijf er hieronder alvast antwoorden bij, verzint u er ook nog een paar…):

  1. Waar doet dit aan denken? Bonen, lepel, warmte, thee, …
  2. Waar kan dit in veranderen? Badkuip, theepot, …
  3. Waar heeft dit overeenkomst mee? Teil, oor, haak, zon, …
  4. Wat kan dit nog meer voorstellen? Handtas, po, hoedje, …

Combineren

Neem nu het vraagstuk waar je een oplossing voor zoekt. Bijv… een losse veter! Brengen de vreemde contexten je op een idee? Loop ze maar eens af. Badkuip? Hmmm… een draaisluiting? Warmte? Eh… dichtsmelten? Nee, maar wacht eens even… een haak! Schoenen kunnen we sluiten met haakjes.

In een notendop een recept voor het creatief oplossen van vraagstukken. Ik zou mijn eigen passie tekort doen als ik zou zeggen dat dit het is; er is namelijk nog veel en veel meer te beleven, te halen en te geven met creatief denken.

Volgende week een lesidee met de divergentiematrix.

Wilt u een kant-en-klare divergentiematrix per e-mail ontvangen? Stuur een e-mail of twitterbericht (@davidvdkooij)

Fijn weekeinde,
David

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Vreemde contexten

  1. Jet Sebus zegt:

    Beste David,

    Ik geniet enorm van je posts! Je tips en ideeën zijn praktisch en inspirerend en ook goed toepasbaar buiten het onderwijs. Waar haal je de energie, tijd en inspiratie vandaan om steeds weer iets nieuws te verzinnen?

  2. davidvdkooij zegt:

    En ik geniet ervan als mensen zoals jij van mijn posts genieten. Energie en inspiratie zitten wel snor. Tijd is wel iets waar ik soms klem zit.
    Je opmerking dat e.e.a. ook goed buiten het onderwijs is te gebruiken; uiteraard. Dat geld ook voor rekenen, taal en geschiedenis ; – ) Ooit had ik een deelnemer aan een creatieve brainstorm die uitriep: Heerlijk, ik voel me weer een kind! Bingo! dacht ik toen.

Geef een reactie

