WaterNooit

Vandaag geen lesidee zoals je inmiddels van me gewend bent, met een inleiding en een beschrijving van een activiteit. Een filmpje is het geworden, uit eigen koker, voor een aantal misschien al bekend. Filmpje is misschien een groot woord, meer een gefilmd stripverhaal.

In dit filmpje laat mijn gespleten alter-ego ‘Marja & Moes’ zien hoe je al brainstormend op andere ideeën kunt komen c.q. een idee voor een werkstuk.

Naar de video!

De brainstormtechniek die Marja in dit filmpje aan Moes uitlegt gaat uit van vooronderstellingen. Door je goed af te vragen hoe iets NU in elkaar zit kun je de vanzelfsprekendheden ontdekken en daarna wegnemen of omkeren. Dat levert een ander perspectief op. Door dit perspectief weer te koppelen aan de uitgangspositie of vraagstuk ontstaan er nieuwe en verrassende ideeën.

Ook laat Marja zien hoe je door een doodgewoon woord als ‘brandweer’ binnenste buiten te keren een compleet ander denkpad kan inslaan. Welk? Kijk zelf maar…

Het filmpje duurt 6 minuten.

Koppelingen met werkstuk, spreekbeurt, vooronderstellingen, creatieve vaardigheden, brainstormen, associëren

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s