Doorkijken jij!

Kinderen vinden het leuk om door dingetjes heen te kijken. Ik weet niet hoe dat komt, kan er alleen maar naar raden. Het gluren zit in onze genen, denk ik wel eens; door een sleutelgat loeren, een microscoop of een door sterrenkijker (naar de ringen van Saturnus of de overburen). Wat mij betreft komt het omdat mensen in hun aard nieuwsgierig zijn, en kinderen al helemaal.

Nu is het best wel spannend om door iets heen te gluren, maar het is net zo spannend om erbij te verzinnen wat je niet ziet.

Lesidee: Fantaseer over wat je niet ziet, vanuit wat je wel ziet

Dit kun je op verschillende manieren aanvliegen. Ik beschrijf er eentje en daarna een paar hints voor alternatieve werkvormen en koppelingen met andere ‘vakken’.

Je hebt tijdschriften met grote foto’s nodig van landschappen (bergen, stranden, steden); reistijdschriften. Er gaat in geknipt worden. Verder vierkante kartonnetjes van 15 bij 15 cm met in het midden een uitgesneden kadertje of cirkeltje van 3 x 3 cm; voor ieder kind één.

Laat de kinderen een afbeelding uitzoeken die ze mooi of interessant vinden. Vertel dat ze de afbeelding gaan verkennen met het kadertje. De kinderen schuiven met het kadertje over de afbeelding en zeggen hardop wat ze allemaal zien. Nadat ze de afbeelding hebben verkend vraag je of ze twee plekjes op de afbeelding willen opzoeken die ze extra bijzonder vinden. Daar mogen de kinderen dan met een potlood een lijntje omheen trekken (gebruik het kader als sjabloon).

Dan worden de ‘doorkijkjes’ uitgeknipt en ieder in het midden van een apart A4-tje geplakt. Potloden en kleurtjes in de aanslag? Geen stiften a.u.b. Fantaseer een nieuw landschap – een compleet ander landschap – waarin alleen het uitgeknipte tafereeltje nog herinnert aan het oorspronkelijke landschap.

Laat de kinderen twee verschillende sfeerlandschappen tekenen. Ze mogen zelf verzinnen welke.Als het af is vertellen ze wat ze gemaakt hebben en hoe ze er toe gekomen zijn.

Variaties en koppelingen

  • Geef suggesties: droevig, winters, hoekig, … Breng contrast aan in het tweeluik: dag en nacht, warm en koud, maan en aarde, … Aardrijkskunde?
  • Je hoeft natuurlijk niet noodzakelijk met het kadertje in reistijdschriften te kijken. Buiten gaat het ook prima. Tijdens een biologieles?
  • Je kunt ook een reproductie van een schilderij verkennen. Nodig een kunsthistoricus uit. Laat de kinderen het werk van een oude meester verkennen en vragen opschrijven over wat ze zien. Aan de hand van deze vragen vertelt de kunstzinnige bezoeker over het schilderij, de maker en de tijd waarin het gemaakt is.

Koppeling met verbeelden, fantaseren, verwonderen, wereldoriëntatie, aardrijkskunde, biologie, (kunst)geschiedenis.

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Doorkijken jij!

  1. Weer zo’n aansprekende vindingrijke opdracht. Eigenlijk moet je die als leerkracht/docent gewoon even doen. Dan weet je meteen hoe succesvol zulke opdrachten kunnen aanslaan. Complimenten.
    De opdrachten zijn behoorlijk pittig en meestal op ’t niveau van bovenbouw basisschool of hoger. ’t Zou ook interessant zijn om opdrachten te bedenken die al door kleuters gedaan kunnen worden. Of zodanig omschreven zijn dat ze ook naar onderbouwniveau omgewerkt zouden kunnen worden. Zou ik best eens in mee willen denken.
    Houd vol, David! Jouw monnikenwerk wordt gezien. Afgelopen zaterdag stond je in Trouw!

    Peter

    • davidvdkooij zegt:

      Dank je Peter,
      Ik bruis nog van de energie en er liggen hier veel kleine briefjes met ideeën. Dus dat komt goed. Misschien dat ik wel eens een weekje terug zal schakelen om op adem te komen 😉
      Je opmerking t.a.v. onderbouw herken ik. Ik krijg deze feedback af en toe uit verschillende hoeken. Mijn ervaring lig m.n. op bovenbouw en dan is het snel gebeurd. Graag hoor ik van leerkrachten/lezers tips om lesideeën die ik publiceer te vertalen naar de onder- of middenbouw. Dus als je mee wilt denken graag.
      David

      • Dianne Manders zegt:

        Inderdaad weer een mooi lesidee! Ik lees ze iedere week met plezier. Het klopt wat Peter zegt, deze activiteit zou inderdaad ook leuk zijn voor onderbouwgroepen. En het is denk ik goed te vertalen. Het lijkt me leuk om daar een keer over mee te denken!

        Groet,
        Dianne

Geef een reactie

