Moppentapperij

Humor, grappen en grollen. Wat hebben ze met creatief denken te maken? Inderdaad, alles. Een belangrijk basisprincipe van creatief denken is het samenbrengen van aan elkaar vreemde contexten, waar dan iets nieuws – een idee – uit ontstaat. Net als bij grappen geeft deze nieuwe vondst ons vaak een plezierig en enthousiast gevoel; goh wat leuk, wow, tjaka! Bij grappen is de ‘ontlading’ zo sterk dat ons middenrif onwillekeurig samentrekt; lachen.

Veel grappen zijn gebaseerd op ‘ongerijmdheid’, er gebeurt iets dat niet past in de lijn van de verwachting. Ken u die van die twee mannen die naar Parijs gingen? Nou, nee, wat hebben ze daar dan meegemaakt? Ze gingen niet! HAHAHAHA! Subtieler: Mijn neus is verstopt. Nou dan moet je hem zoeken! Gni gni.

Lesidee: Samen lachen, moppen vertellen en grappige situaties verzinnen

Voor de jonge kinderen

  • Verander voordat de kinderen in de klas komen iets aan de klas. Dat kan iets kleins zijn (een kastje op een andere plek), iets aan jezelf (zet een gekke hoed op en doe of je van niks weet), zet alle tafels en stoelen andersom neer, spiegel de klas.
  • Een ouwe gouwe. Een kind gaat het lokaal uit, de andere kinderen mogen iets veranderen. Weer naar binnen en raden wat er veranderd is. Proesten mag.

Iets oudere kinderen

  • Bespreek een situatie. Bijvoorbeeld ‘iets kopen op de markt’. Inventariseer hoe dat in zijn werk gaat. Begroeten, aangeven wat je hebben wilt, pakken, inpakken, afrekenen, zakje eromheen, afscheid nemen. Verander nu deze gewone handelingen door ze absurd te maken: Neem eerst afscheid, vraag om een nieuwe auto, geef geld kado bij de aankoop, etc.
    Geef de kinderen daarna een andere situatie om zelf met deze gedachtegang te experimenteren. Bijvoorbeeld de avondmaaltijd bereiden en/of eten thuis. Laat daar een stripverhaaltje van maken.
  • Neem een aantal cartoonsstrips. De ‘Achterwerk-stripjes’ op de achterzijde van de VPRO-gids zijn hier uitermate geschikt voor. Bespreek ze en vraag aan de kinderen om zelf een cartoonstrip te maken. Kan ook in een toneelstukje.

Bovenbouw

  • Woorden met meerdere, verschillende betekenissen worden ‘homoniemen’ genoemd. Bank bijvoorbeeld kan ‘aarden wal’, ‘zitmeubel’, of ‘financiële instelling’ betekenen. Laat leerlingen homoniemen bedenken of opzoeken en daarmee een grappige dialoog verzinnen. Zoals hierboven bijvoorbeeld: Mijn neus is verstopt. Nou dan moet je hem zoeken. Of: Mijn geld staat op de bank…
  • Laat leerlingen een stukje uit een geschiedenis- of wereldoriëntatieboek herschrijven met grappen en grollen erin.  Humor is een goede manier om beter te onthouden.

Dezelfde principes die we in humor vinden, zien we ook terug in wetenschap en kunst. Ideeën ontstaan op het raakvlak van twee verschillende gedachtesporen, ze zetten ons op het verkeerde been en bij nadere inspectie: TJAKA!

Arthur Koestler schreef hier een boek – ‘The Act of Creation’ – over dat alweer in 1964 werd gepubliceerd. Een standaard werk over creatief denken. Maar niet bepaald Stig Larsson ; – )

Ik hoop dat ik je geïnspireerd heb tot het verzinnen van nog meer humorvolle lessen.

Met dank aan Renée Lentz (@Reneepaintings) voor de tip-tweet.

Koppelingen met wereldoriëntatie, taal, analogie, bi-sociatie

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Moppentapperij

  1. Anouk Wissink zegt:

    HUMOR! Laat me niet lachen…..;-) (H. Finkers)

  2. renee lentz zegt:

    Goed stuk weer David, je weet ik ben fan van jouw benadering! Humor is zo belangrijk, het haalt ook spanning van onderwerpen waar spanning op zit en leuk mijn naamvermelding, dank.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s