Dark Side of the School

Creativiteit ontstaat onder meer uit het vermogen om anders naar het alledaagse en vertrouwde te kijken. Er zijn de nodige technieken die gebruik maken van waarnemen en ervaren als springplank naar nieuwe inzichten en gedachten. Afgelopen donderdag gebruikten Peter te Riele (@peterteriele) en ik dit mechanisme in een workshop waarin we samen met deelnemers nadachten over het onderwijs van de toekomst.

Zonder het gehele verloop van de workshop te verklappen – je had er bij moeten zijn… – wil ik laten zien hoe we de boog gespannen hebben en waar de eerste pijlen terecht kwamen.

Naar de workshop!

Het leuke van deze oefening is dat je meteen mee kunt doen. In je eentje of samen met je collega’s. Peter en ik dagen jullie graag uit. Essentie is om tijd te nemen om je bestaande voorkeuren, vooronderstellingen en overtuigingen t.a.v. onderwijs los te laten en om vervolgens na te denken over hoe het onderwijs er volgens jou – volgens je hart – uit zou moeten zien.

Niet omdat je visie op dit moment niet deugt of omdat je de verkeerde dingen zou doen. Het gaat erom dat je jezelf een blik op nieuwe en andere mogelijkheden kado doet. Je kunt je aan dit gedachte-experiment niet aan snijden. Laat het Ja-Maar denken een half uurtje achterwege.

Om over een mooie toekomst na te denken gaan we juist eerst zwartkijken. Zo spannen we de boog. We kijken naar de video clip van het nummer “Another Brick in the Wall” van Pink Floyd, zoals dat in de film “The Wall” te zien is. (Mocht de clip niet goed starten vanaf deze website, ga dan direct naar Youtube om hem daar te starten.)

De clip laat een inktzwart onderwijslandschap zien, geïnspireerd op het strenge en starre regime dat op Engelse scholen van vlak na de 2e wereldoorlog heerste. Neem een stift en een groot vel papier. Terwijl je naar de clip kijkt noteer je wat je observeert. Hoe wordt het onderwijs in de clip neergezet?

[Later toegevoegd: Ik heb deze oefening ook gedaan met een ervaringsexpert, t.w. een brugklasleerling uit mijn directe kring. Observaties: oude leraren (zeurpieten), altijd LOL, straffen, lunch, vragen, slaven, spiraal, klok 5 min. voor pauze, te blije leraren, muziekles, lelijke kids, afval, ruzie, slopen. Nu jullie!]

Na afloop van de clip heb je een lijst van observaties m.b.t. het onderwijs zoals dat door de kunstenaars is verbeeld. De boog is gespannen. Je kunt nog iets harder aan de pees trekken door de volgende vragen te beantwoorden:

  • Wat herken ik uit deze clip van mijn eigen basis of lagere schooltijd?
  • Wat herken ik uit deze clip terug in het onderwijs van nu?

Dat kan best confronterend zijn.

Neem nu de lijst met observaties en ga ze een voor een af. Probeer alle negatieve observaties om te klappen, c.q. als springplank te gebruiken om een verbetering te formuleren. Ga een stevige discussie aan als het nodig is, bijvoorbeeld bij die observaties waarbij het niet zo duidelijk is of ze niet of juist wel ten goede komen aan de leerling.

Het inspiratie-materiaal dat deze oefening opleverde hebben de deelnemers aan de workshop gebruikt om via een aantal stappen – inclusief de nodige creatieve denktechnieken uiteraard– het onderwijs van de toekomst te schetsen en samen te vatten in een tastbaar visioen.
Zinvol voor een studie(mid)dag.

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s