Waarom makkelijk?

Ja, waarom makkelijk eigenlijk, als het toch ook moeilijk kan? Bent u wel eens in Science Center Nemo in Amsterdam geweest? Een aanrader. Ik kan er niet genoeg van krijgen. Vooral ‘de Kettingreactie’ heeft een grote aantrekkingskracht op me. Vallende dominostenen die auto’s van de rem halen, die op hun beurt weer op een knop drukken waardoor een ballon omhoog zweeft, die een emmer water omver duwt en… ; zo iets, maar dan gaat het maar door. Een lust voor  het oog en een echte publiekstrekker.

Deze kettingreacties hebben Rube Goldberg (1883-1970) wereldberoemd gemaakt. Hij maakte cartoons waarop hij uitbeeldde hoe heel eenvoudige handelingen – een glas water inschenken, de deurbel indrukken – langs een vreselijk complexe kettingreactie in gang worden gezet. Kijk op de ‘officiële site’ http://www.rubegoldberg.com

Lesidee: Kettingreacties onderzoeken, ontwerpen en maken

Onderzoeken
Toon een aantal van Rube Goldbergs cartoons (je kunt ze van de site plukken, of googelen). Start een klassengesprek over kettingreacties met vragen als:

  • Wat valt je op aan al deze tekeningen? (grappig, nodeloos ingewikkeld, …)
  • Wat is het resultaat van deze kettingreactie (deurbel indrukken, rug krabben…)
  • Hoeveel en welke stappen worden er genomen?
  • Moeilijkere vragen: welke – natuurkundige – mechanismen worden er toegepast (warmte, luchtdruk, zwaartekracht, veerkracht, …)

Geef de kinderen nu ieder een kopie van – verschillende – Rube Goldberg cartoons. De kinderen onderzoeken in hun eentje of in koppels het mechanisme. Daarbij beantwoorden ze vragen zoals hierboven gesteld. Bespreek een aantal klassikaal.

Ontwerpen
Laat de kinderen een eenvoudige handeling verzinnen die ze straks met een Rube Goldberg Machine in werking gaan zetten. Of stop een heleboel eenvoudige handelingen in een hoge hoed. De opdracht is: ontwerp en teken een Rube Golberg Machine die de handeling aan de gang brengt. Gebruik daarbij bijvoorbeeld minimaal 5 stappen. Laat de kinderen eerst schetsen op kladpapier, dat doorbreekt de blokkade van het ‘in één keer goed’.

Maken
Laat kinderen in groepjes een zelfbedachte Rube Golberg Machine tot leven wekken.

Deze oefeningen en opdrachten geven een boost aan het divergerend denken, alternatieven zoeken, stimuleren experiment en geven spelenderwijs inzicht in natuurkundige – mechanica – principes. Vaardigheden waar je een levenlang plezier van hebt.

Als uitsmijter een clip die door mijn dochter en vriendinnen is geschoten, n.a.v. een opdracht van school. Weliswaar wat ouder – 3 VWO – maar wel inspirerend.

Leuke links:

Koppelingen met natuur & techniek, divergeren, alternatieve zoeken, experimenteren

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Waarom makkelijk?

  1. Anouk Wissink zegt:

    Een jongen (7) in mijn groep vroeg laatst aan mij: ‘Juf, mag ik met de kettingreactie?!’ Hij bedoelde het ‘dominospel’. Hij combineert dit spel nu met knikkerbaanonderdelen, Kapla en Knex……’In mijn hoofd gaat het maar door, dat lijkt ook wel een kettingreactie……!’
    Na het lezen van deze ‘Vindingrijk-Inspiratie’ binnenkort maar eens tijd en plaats maken voor ‘kettingreacties’ in de groep! Goed idee om daar een filmpje van te maken…..
    Misschien nog leuke aanvulling:
    Jullie kennen vast wel de klassieker van het zwitsers kunstenaarsduo Fischli & Weiss: ‘Der lauf der Dinge…’ Uit 1987! Sindsdien veel interpretaties op Youtube te vinden.
    Groet,
    Anouk

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s