Japanse LOL – Chindogu

De kenners onder ons wrijven zich nu al in de handen, onder het uitslaken van: “Yes! Chindogu!” Want dat is gegarandeerd LOL. En voor de niet kenners: Japanse uitvindingen, nutteloze Japanse uitvindingen wel te verstaan. Deze uitvindingen zijn het best te beschrijven als “combinaties van twee zinnige dingen tot een onzinnig ding”.

Een van de eerste lesideeën op deze weblog ging over uitvinden, de titel was “Willy Wortel alarm!”. Dat lesidee maakte gebruik van een van mijn favoriete creatieve denktechnieken; combineren van dingen die niks met elkaar te maken hebben. Vandaag doen we het weer, maar net even anders. Combineerden we in “Willy Wortel alarm!” zelfstandige naamwoorden en werkwoorden, vandaag combineren we gebruiksvoorwerpen. Daarbij gebruiken we drie verschillende strategieën. We sluiten af met een uitdaging; gebruik dezelfde technieken bij lesontwerp.

Lesidee: (nutteloze?) uitvindingen maken d.m.v. combinatietechnieken

Voor deze activiteiten kan het leuk zijn om een grote hoeveelheid gebruiksvoorwerpen voor handen te hebben.

Heel-combinaties

Werk in tweetallen. Laat de koppels blind twee gebruiksvoorwerpen kiezen. Een van de leerlingen combineert de twee voorwerpen door ze tegen elkaar aan te houden, te draaien en te passen. Tegelijkertijd vertelt hardop hij wat hij doet en wat er in hem opkomt m.b.t. mogelijke functies van de combinatie. De andere leerling observeert en noteert ideeën van de ander en hemzelf.

  • Bril + haarband = bril stevig vast, voor bij het lezen in bed en windkracht 11.
  • Kam + pet = automatisch haren kammen als je je pet afzet.

Deel-combinaties

Twee voorwerpen. De leerling gaat een voorwerp verrijken met onderdelen of eigenschappen van het andere voorwerp. Dit ‘andere’ voorwerp moet daarvoor – in ieder geval in gedachten – uit elkaar gehaald worden.

Bijvoorbeeld een tafellamp en een vulpen. Haal de vulpen uit elkaar: dop, klip, kroon (=plaatje met gat en snede eindigend in een ‘bolletje), inkttoeleiding, ruimte voor vullingen of balgje, grip, houder, etc. Welke van deze delen kan iets toevoegen aan de tafellamp?

  • Dop => kap, die licht tempert en in bepaalde ‘standen’ kan zetten.
  • Klip => lamp kan aan kasten, tafelrand e.d. worden vastgemaakt.
  • Houder => lamp kan in fakkelhouders geplaatst worden, die her en der aan de muur hangen.
  • Inkttoeleiding => in de voet van de lamp is een inktpot ingebouwd.
  • Kroon => lampenkap in de vorm van een koningskroon.

Functie-disectie

Twee voorwerpen. Voor beide voorwerpen word een korte beschrijving gemaakt, t.w.: naam, functie, beschrijving + werking. Dit is een goede oefening in waarnemen.

Bijvoorbeeld:

Blikopener

  • Om conservenblikken mee open te maken
  • Soort tang met een scherp wieltje dat door het blik heen snijdt. Op dit wieltje zit een tandwiel. Dit draait rond doordat op het andere deel van de blikopener ook een tandwiel zit dat wordt rondgedraaid met een soort vleugelmoer.

Zonnebril

  • Om fel (zon)licht mee te temperen zodat irritatie aan ogen wordt vermeden.
  • Twee glazen met donker glas gevangen in een ‘montuur’ met daarin twee inklapbare poten die – uitgeklapt – op de oren rusten.

Onderstreep nu in beide beschrijvingen alle concrete zelfstandige naamwoorden (dus niet ‘irritatie’, maar wel ‘poten’) Maak nu combinaties van twee of meer van deze woorden en ontwerp zo een nieuw gebruiksvoorwerp.

Nutteloos? Uiteraard mogen de uitvindingen weldegelijk nuttig zijn.

Lesontwerp

Veel van de lesideeën op deze weblog combineren bestaande vakgebieden met elkaar en met creatieve vaardigheden. Je doet dat in de dagelijkse lespraktijk vast wel eens, en in die zin is het niet bijzonder. Maar, gebruik eens de denktechnieken die hierboven beschreven staan om verschillende vakgebieden te combineren. Je zult merken dat je door de technieken te volgen op een breed scala aan nieuwe mogelijkheden stuit.

Zo maak je op een creatieve manier creatieve lessen. Op de FAQ pagina (“… nu de leerkracht creatief denkt, hoe leert ie dat de kinderen?”) vertel ik dat dit een van de drie componenten is van een creatief leerklimaat.

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Japanse LOL – Chindogu

  1. Ziet er weer goed uit! Prikkelend en uitdagend. Eigenlijk zou je elke dag even zo’n opdracht van jou moeten doen!
    (1x per week mag natuurlijk ook;0) )

  2. Dik zegt:

    Wat een mooie creatieve combinaties. Leuk en handig.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s