Heel veel paaseieren

Pasen voor de deur. Dat is eitjes verstoppen en opscharrelen, echte eitjes of chocolade-eitjes. Op de valreep een paar ‘eieractiviteiten’ die o.m. de creatieve vaardigheden ‘alternatieven blijven zoeken’ en ‘associëren’ uitdagen.

Wat zit er in mijn ei?

Voor deze les heb je vellen papier nodig met daarop een eivorm, een aantal keren herhaald; 6 rijen van 4 bijvoorbeeld. De opdracht aan de kinderen is simpel: wat kan er in het ei zitten? Verzin en teken zoveel mogelijk alternatieven. Gebruik alleen een potlood (geen stiften of kleurtjes). Het is de bedoeling binnen 10 minuten zoveel mogelijk alternatieven te maken. Vertel er bij dat het geen tekenwedstrijd is.

Dit kan voor veel kinderen – en volwassenen – nog best moeilijk zijn. Terwijl de opdracht eigenlijk niets uitsluit; kikker, legosteen, snotpegel, ga maar door, het mag allemaal in het ei zitten. Toch hebben onze onbewuste denkpatronen en vooringenomenheden een stevige greep op wat we wel of niet in het ei – durven te? – stoppen.

Als je er iets voor voelt kun je dit lesidee combineren met een snoeperij/traktatie. In de eitjes van het merk ‘Kinder-Surprise’ zit altijd een kleine verrassing , meestal in de vorm van een speeltje dat jezelf in elkaar moet zetten; een autootje, een beestje, noem maar op. Begin de les met deze traktatie, laat de kinderen smullen en de verrassing in elkaar prutsen als opmaat voor deze activiteit.

Je kunt hier het kopieerblad met eivormen downloaden

Variant: Wat kan mijn ei nog meer zijn?

In deze activiteit geef je de opdracht om zoveel mogelijk tekeningetjes te maken waar deze eivorm in gebruikt wordt. Ook weer 10 minuten, alleen potlood. Laat na 10 minuten de resultaten vergelijken en geef daarna nog eens 5 minuten om extra tekeningen te maken, die de je nog nergens gezien hebt.

Dit is een variatie op de bekende Torrence Test of Creativity, bedacht door de Amerikaanse wetenschapper E. P. Torrance

Wat groeit er in dit ei?

Geef de kinderen een vel papier met daarop 9 eivormen (3 x 3), de laatste twee verschillen; het op één na laatste ei vertoont barsten, de laatste is opengebroken.

De kinderen nemen een dier in gedachten, de naam van dit dier schrijven ze boven de 9 eivormen; “Mijn mamma is een …” Nu mogen de kinderen in de 9 vormen tekenen hoe de embryonale fase van dit diertje groeit totdat het uit het ei stapt of kruipt. Laat bij ieder stadium schrijven hoeveel tijd er verstreken is sinds het embryootje begonnen is met groeien (of ga je voor ‘conceptie’?).

Variant: laat de kinderen een fantasiedier ontwerpen, geef daarna deze opdracht om van dit dier een ei uit te broeden.

Koppelingen met natuur en techniek, associëren, verbeelden, alternatieven zoeken

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Heel veel paaseieren

  1. Weer een mooie inspirerende les. Surpirse moet surprise zijn, verder ziet het er weer letterlijk ‘fantastisch’ uit.

  2. davidvdkooij zegt:

    Dank je Peter,
    Voor je support en je scherpe oog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s