De OverGEENkomst

Afgelopen week las ik wat in het boek ‘Wat werkt in de klas’ van Robert J. Marzano e.a. Inmiddels een ‘hype’ in kringen waar ‘research-’ en ‘evidence-based education’ hoge ogen scoren. Termen die me wel aanspreken; als het werkt, dan is het wat! Maar daar misschien een ander keer meer over, in een ‘weekendbijlage’.

Ik was aangenaam verrast toen ik door de lijst van didactische strategieën liep en terloops vergelijkingen zocht met creatieve denkstrategieën. Ik zag veel overeenkomsten en vooral ook – wederzijds, zeg maar – aanvullingen en verdieping. Met de als zeer waardevol gekenmerkte didactische strategie ‘identificeren van overeenkomsten en verschillen’ viel ik met mijn neus in de boter, vooral bij de processen die genoemd worden om de didactiek te – hoe zal ik het zeggen – operationaliseren, n.l. vergelijken, classificeren, creëren van metaforen en creëren van analogieën. Oplettende lezers weten wat ik bedoel en kunnen zich misschien de lesideeën op de deze blog herinneren waar de tags ‘analogie’ en ‘metafoor’ aan hangen.

Bijvoorbeeld ‘Als helden dromen’ en ‘Eigenaardigheden en samenaardigheden’ (waar dit lesidee een vervolg van genoemd mag worden). Klik in de ‘tagcloud’ hiernaast op ‘analogieën’ of ‘metaforen’ voor meer voorbeelden.

Vandaag een lesidee waarin we aandacht besteden aan vergelijken – zoeken naar overeenkomsten en verschillen en naar wat ik ‘overGEENkomsten’ heb gedoopt.

Lesidee: Waarnemen en vergelijken

De volledige en herziene beschrijving van deze les
kun je terug vinden in

Het Grote VINDINGRIJKboek

dat in oktober 2013 verschijnt
bij uitgeverij Leuker.nu

HetGroteVINDINGRIJKboek-coverthumb

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De OverGEENkomst

  1. Anouk Wissink zegt:

    OverGEENkomst;
    Opnieuw een kans om verrijkend aan de slag te gaan met creatief denken in de groep -Een uitdaging om in groep 3/4 te proberen! Misschien met passende picto’s, voor de jonge kinderen (visualiseren), voor de drie didactische strategieën? I’ll let you know!
    Groet,
    Anouk

Geef een reactie

