Ge-dag-ten-boek

Leonardo da Vinci, die had er een handje van; zijn gedachten, vondsten en ideeën noteerde hij veelvuldig in schrift – ‘spiegel’ als het even kon – en beeld. Zo liet deze creatieve duizendpoot een lijvig oeuvre na, waar we na zoveel eeuwen nog steeds met ontzag en plezier van kunnen genieten.

Ken je dat gevoel? Dat je een idee had of iets bijzonders hoorde of zag, en dat je niet meer weet wat het was? Had je het maar op moeten schrijven!

Veel creatieve denkers houden er, net als L.d.V., de gewoonte op na om een gedachten-dagboek bij te houden. Daarin noteren zij observaties, ideeën van henzelf en van anderen en verder alles wat markant en interessant gevonden wordt. Met enige regelmaat bladeren ze erin om indrukken en ideeën terug te halen. Leuke – en minder leuke – herinneringen en leerzame inzichten. En die worden dan weer gecombineerd met recente gedachten. En voor je het weet… FLITS! Een briljante vondst.

Leeridee: Gedachtendagboek maken en bijhouden

Ik noem het bewust niet ‘lesidee’ maar ‘leeridee’, om te benadrukken dat het niet om  een in de tijd afgebakende activiteiten gaat, maar om iets wat een gewoonte moet – ok, kan – worden. We gaan met de kinderen in de klas een start maken met een gedachtendagboek; een notitieblok-schrift-opschrijfboek voor gedachten en ideeën.

Dat hoeft geen dure, trendy Moleskin te zijn. Een doodgewoon – groot formaat – schrift is een prima begin voor wat kan uitgroeien tot een levenslange vriendschap met je eigen gedachten.

Wat is de bedoeling van het noteren van waarneming, gedachten en vondsten? Het maakt je bewust van het feit dát je waarneemt en denkt. Door deze notities terug te lezen en te combineren leer je reflecteren op jezelf en je omgeving en rijpen gedachten.

Dat is een hele mond vol en niet iets waar je leerlingen noodzakelijk mee hoeft ‘lastig te vallen’ als ze daar nog niet aan toe zijn. Begin – afhankelijk van de leeftijd – eenvoudig. Ruim twee of meer keer per week tijd in en vraag aan de kinderen om in hun gedachtendagboek iets op te schrijven of te tekenen wat ze de afgelopen dag(en) is opgevallen of ingevallen.

  • Iets wat je hebt gezien of meegemaakt en dat indruk heeft gemaakt.
  • Een idee dat je gehoord hebt van een vriendje, familielid of op TV heb gezien.
  • Een idee dat jezelf hebt gehad.
  • Lijstjes met favoriete TV programma’s, games, boeken.
  • Verlanglijstjes; wat wil ik worden, wat wens ik de wereld, wat wil ik voor mijn verjaardag hebben.
  • Vragen over hoe de wereld in elkaar zit.

Houd bij het aanmoedigen rekening met de leeftijd/ontwikkeling van de leerling. Laat ieder kind hier op zijn of haar eigen wijze invulling aan geven. Moedig aan maar druk niet door. Met oudere kinderen kun je reflecteren op de genoteerde gedachten. En zo stormen we het domein van filosoferen binnen. In volgende blogposts maken we daar vast nog wel eens uitstapjes naar.

Vergeet niet om de kinderen bij aanvang van dit ‘traject’ hun notitieblok-schrift-opschrijfboekjes rijkelijk en persoonlijk te laten versieren.

Een laatste opmerking: Investeer in deze werkvorm. Het moedigt een creatieve en leergierige houding aan! Broodnodig.

Als je dit lesidee waardevol vindt, tweet het dan door met de share-button hieronder. Dank!

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Ge-dag-ten-boek

  1. wat heerlijk om te lezen dit; inspirerend!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s