7 x 8 = Legergroen

Ik heb het boek ‘Ben ik dat?’ op mijn nachtkastje liggen, geschreven door wetenschapsjournalist Mark Mieras. Zo af en toe lees ik er een of twee hoofdstukjes uit. In elk hoofdstuk vertelt Mieras op anekdotische wijze wetenswaardigheden over de werking van ons brein en hoe zich dat vertaalt in onze beleving en handelen in het dagelijks leven. Erg leuk. Ik zeg: ‘Doen!’

Bij één hoofdstuk had ik heel sterk ‘Ja! Dat ben ik!’ Dat hoofdstuk heet ‘Zondagen zijn rood’. Het gaat over hallucinaties en synesthesie. Dat laatste is, als ik het wel begrijp, iets waarbij de sensorische hersencircuits onderling gekoppeld zijn. Mensen waarbij dat het geval is – en het is eerder regel dan uitzondering – mengen zintuiglijke ervaringen.

Misschien heb jij het ook wel – of kinderen in je klas – wat ik ook heb. Bij mij hebben cijfers een kleur (zeven = bij mij bijv. oranje-geel) en dagen (donderdag = paars), maanden (februari = blauw) en vormen (driehoeken zijn groen). En weet je, da’s knap handig om dingen te onthouden. Een datum, nummerbord of TAN-code, no sweat, the world is a colorful place!

Vandaag activiteiten om cijfers te leren kennen, onthouden en mee te spelen.

Cijfers kleuren

Geef de kinderen een vel papier met daarop de contouren van grote cijfers. Geef opdracht om de cijfers te kleuren in de kleuren die volgens de kinderen het best bij de cijfers passen. Download hier een kopieervel.

Na afloop kun je aan de kinderen vragen, wie meteen wist of ‘zag’ welke kleur ze de cijfers zouden gaan geven. Praat eens verder over kleuren zien in ‘dagen’, ‘maanden’, letters’ of ‘vormen’.
Hang alle gekleurde cijferreeksen aan de muur in de klas.

‘Double digits’ mengen.

Double digits zijn belangrijk voor bedrijven. En de kleur ook, zwart is winst, rood is verlies. Dit is een vervolg op de vorige oefening. Vraag aan de kinderen om drie getallen van twee cijfers te verzinnen waar ze een – duidelijk – verschillende kleur aan gegeven hebben. Vervolgens tekenen ze deze twee-cijferige getallen in contouren.

Laat ze nu – zonder verf o.i.d. te gebruiken – vertellen welke kleur je krijgt als je de kleuren van de cijfers in het getal mengt. Misschien kunnen ze dat al schrijven, laat ze dat dan doen. Daarna laat je de kinderen de kleuren mengen met verf óf – en dit vind ik persoonlijk interessanter en het geeft ook minder kliederwerk – door de twee kleuren om en om te arceren met kleurpotloden.

Getallen vormen verhalen

Wat voor associaties hebben kinderen bij de vormen van cijfers? Een 2 lijkt op een zwaan, een 4 op een zeilbootje. Laat de kinderen deze vorm-associaties verzinnen en tekenen. Pas dit toe in een lang getal, bijv. een telefoonnummer, isbn-code of zomaar een reeks cijfers (de eerste 10 decimalen van pi?). Daarna verzinnen de kinderen een verhaaltje waarin de vormassociaties een rol spelen. Op deze wijze kun je lange reeksen cijfers op een verhalende manier onthouden.

Numerieke ontmoetingen

Geef alle kinderen een A4 met cijfer contouren en laat ze de cijfers los knippen. (download hier het kopieervel) Ieder kind heeft nu losse cijfers van 1 t/m 9.

Stel – bijvoorbeeld – de volgende vragen:

  • Welke cijfers passen goed bij elkaar, qua vorm?
  • Welke cijfers passen goed bij elkaar, qua uitspraak/spelling?
  • Welke cijfers kunnen elkaar niet luchten of zien?
  • Welke cijfers zijn bij elkaar opgeteld 10? 9? 7? …
  • Laat die cijfers eens een praatje met elkaar maken.
  • Schrijf de dialogen op en maak er een stripverhaal bij waarin de cijfers een hoofdrol spelen.

Volgende keer: 7 x 8, the Sequel!

Naschrift: Voor de liefhebbers van kleurenwaaiers en drukwerk. In mijn werk als ontwerper maak ik veel gebruik van kleurenwaaiers. Een echt hebbeding is een kleurenwaaier met zgn. PMS kleuren (Pantone Matching System). Hier onthul ik de PMS kleurcodes van mijn cijferbrein. Kijk op deze site voor ‘RGB’ benaderingen van mijn kleurrijke cijferbrein ; – )

1 = PMS Black C ; 2 = 2728C ; 3 = 355C ; 4 = 185C ; 5 = 464C ; 6 = 357C ; 7 = 130C ; 8 = 469C ; 9 = 1205C ; 56 = 449C

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op 7 x 8 = Legergroen

  1. Anouk Wissink zegt:

    Volgende week meteen doen!
    Wat een verrijking in de groep met jouw ideeën David!
    Op naar onze volgende ‘nummerieke’ ontmoeting…..? Hoe gaat die eruit zien?
    Groet,
    Anouk

Geef een reactie

