7 x 8, The Sequel

Ik vond het vroeger de lastigste, en mijn zoon nu ook, en als ik het aan mijn dochter vraag dan…‘7 x 8 = Huh?!’ Ik zie mijn klas nog voor me, de tafels scanderend op de  Karel Doormanschool (“KDS gaat nooooit verloren!!!” afgebroken in 1986) in Amstelveen. We hebben ze t/m 13 in ons hoofd gestampt. 7×8 en 8×7? Dat moet in ‘69 (PMS110C – zie vorige post) geweest zijn.

Scanderend en stampend leren, wel of niet goed? Ik weet het niet precies. Heeft iemand voor mij onderzoeksresultaten – van onderzoeken die onafhankelijk herhaald zijn graag – waar het een of het ander uit blijkt?

Wat ik wel weet is dat die tafels knap handig zijn. Doe eens dit gedachte-experiment: ‘Hoe zou een dagje in het leven eruit zien als mensen geen tafels uit hun hoofd zouden kennen?’ Doe het met je collega’s en ook in de klas.

Lestip: De tafel een keer anders

Zo af en toe maak ik een beetje reclame, voor mezelf of voor anderen. Als je daar nu niet op zit te wachten, dan moet je dit verder ‘skippen’ en/of wachten op het volgende lesidee.

Binnenkort is er weer een koffiemiddag van Onderwijs Maak Je Samen. Dat is altijd gezellig en zinvol; leerkrachten en de onderwijsadviseurs van OMJS ontmoeten elkaar op de woensdagmiddag om ideeën en ervaringen uit te wisselen. A.s. woensdagmiddag18 mei – is er weer een – van 13:30 tot 16:30 – en zijn leerkrachten en andere geïnteresseerden welkom op de Mierloseweg 4 in Helmond.

Het zal een of anderhalf jaar gelden geweest zijn dat ik daar een nieuw lesproduct gelanceerd zag; De tafel een keer anders, gemaakt door Peter te Riele ( @peterteriele ). Ik was er meteen van gecharmeerd.

Peter biedt de tafels aan met activiteiten die helpen bij het memoriseren en automatiseren van de tafels van 2 t/m 9. Gebruik makend van afbeelding en activiteiten, kunnen kinderen relaties leggen tussen de abstracte cijfer- en getallenwereld en hun eigen omgeving. Door te kijken en te doen komen de tafels tot leven. Zeer geschikt voor individueel, coöperatief of gedifferentieerd leren.
Kijk op de pagina ‘materialen’ voor meer informatie over dit product.

De lestip voor vandaag is simpel: surf naar de website van Onderwijs Maak Je Samen en overweeg de aanschaf van De tafel een keer anders. Tussen de regels van deze blogpost doorlezend kun je natuurlijk zelf ook – alvast – extra activiteiten verzinnen om van tafelstampen een aangename bezigheid te maken. En hier nog een creatief schot uit de heup:

Teken, maak of beleg een boterham met gestampte tafels

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op 7 x 8, The Sequel

  1. Elaine Toes zegt:

    Ha David,
    Ja, leuk!!! 7 x 8 zit niet dicht bij een makkelijke, daarom kan ie lastig zijn. Als je 8 x 8 wel weet, is het weer makkelijker. Dan trek je er gewoon 8 vanaf. En kinderen met een getalfotografisch geheugen weten het ook wel.
    Een beeld van concrete dingen, kan helpen, maar daarna wil je toch weer een hoger tempo. Je kunt ook nog denken aan 5 x 8 en dan 2 x 8 er bij doen. Lijkt omslachtig, maar het helpt bij het ontwikkelen van een getalkaart, een soort landkaart van getallen in het hoofd en waar deze dan ten opzichte van elkaar liggen. Gecijferdheid in een notendop.
    Overigens, ben je natuurlijk wel een heel lieve pappa die zo gezellig stampend over zijn eigen frustraties heen stapt.
    Hartelijke groet,
    Elaine Toes

    • davidvdkooij zegt:

      Dag Elaine,
      Leuk om je op mijn blog te treffen! Dank voor je reactie. Ik herken mijzelf heel erg in de ‘getalkaart’ en de wijze waarop jij e.e.a. toelicht. Dank weer voor een inzicht vanuit didactische hoek. Ik blijf per slot een ‘vreemde eend’ in de onderwijs-bijt.
      Groet en tot snel,
      David

  2. Dank David, dat je aandacht besteedt aan de tafels een keer anders. Hard nodig om vindingrijker met die x-sommen om te gaan. Denken om een hoekje, creatief zijn en met meer gemak, meer plezier en hoger rendement zullen kinderen die rekenstappen onder de knie krijgen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s