Knock, knock, who’s there?

Ken je de CD’s van ‘Liedjes met een hoepeltje erom?’ Gek zijn we ervan geworden, volledig simpel. Toen mijn dochter drie, vier was hebben we het voor haar grijs gedraaid – ach, kon dat maar met een CD, met dié CD. En 2 jaar later nog een keer voor mijn zoon. Er is zelfs een deel 2 van… ; – )

Tja, David Bowie of Madonna is toch wel even wat anders dan het verantwoorde pianospel op een ritme dat getikt wordt met houten blokken. Maar de kinderen waren er dol op; alles voor de goede zaak!

Vandaag gaan we aan de slag met geluiden én creatieve vaardigheden

Bij het schrijven van dit lesidee heb ik een groep kleuters in mijn hoofd of misschien groep 3. Jullie weten prima wat jullie er waar mee kunnen. Je hebt minimaal een 10 tal voorwerpen nodig, die wanneer je ze tegen elkaar aan tikt verschillende geluiden geven (toonhoogte, timbre, resonantie). Een set blokken van verschillende vorm en grootte is bijvoorbeeld prima.

Ga in de kring zitten en vertel dat de kinderen vandaag naar geluiden gaan luisteren en dat ze geluiden gaan maken. En daar gaan we dan over praten en nadenken; creatief.

  • Laat een kind twee voorwerpen uitkiezen en vraag of het die tegen elkaar wil tikken. Eén keer, twee keer, in een ritme. Alle kinderen moeten aandachtig luisteren.
    Laat nu een ander kind één van de twee voorwerpen overnemen en daar een ander voorwerp bij kiezen om weer een geluid te maken; één keer tikken, twee keer, in een ritme. Vraag nu aan de kinderen: ‘Wat is het verschil tussen deze geluiden?’ en ‘Hoe zou dat komen?’ Herhaal dit een aantal keer.
    Het is niet belangrijk of de antwoorden correct zijn. Het gaat erom dat de kinderen aandachtig luisteren; waarnemen met de oren.
  • Vraag nu aan de kinderen of ze een dier in hun gedachten willen nemen. Een van de kinderen mag beginnen. Vraag of het twee voorwerpen wil uitkiezen en daarmee een geluid te maken dat hoort bij dat dier (dat hoeft dus geen ‘dierengeluid’ te zijn). En opeens zijn we aan het associëren met geluiden. Volgende dier!
    Dat associëren kan ook zo: laat het volgende kind reageren op het geluid door een ander geluid te maken, dat hoort bij het vorige geluid. Vraag waarom dat zo is. Associëren met geluiden, prachtig.
  • Weer maakt een kind met twee (of meer?) voorwerpen een geluid. Weten de kinderen misschien iets dat een geluid maakt dat er op lijkt (een klok, een tikkende wandelstok, een wiebelende wasmachine)? Overeenkomsten zoeken met geluiden. Je kunt dat ook andersom doen. Laat een kind twee voorwerpen pakken en daarmee een klok nadoen, of een wiebelende wasmachine. Durft u abstract aan: maak een vrolijk, boos, grappig, leuk, onaardig geluid. Dat lijkt knap veel op analogieën en metaforen met geluiden.

Van bovenstaande ‘haakjes’ kun je samen met kinderen een leuke en leerzame activiteit componeren. Voel je vrij om er ook lekker bij te bewegen!

Nog even terug naar de ‘omhoepelde liedjes’. Het mooiste vond ik zelf ‘In de Maneschijn’ met zijn prachtige, bijna hallucinatoire tekst. Ik heb er wonderlijke surrealistische tekeningen van gemaakt. Ik kan ze helaas niet meer vinden.

Nou vooruit, daar is-t-ie nog een keer:

In de maneschijn
In de maneschijn
Klom ik op een trapje naar het raamkozijn
En je raadt het niet
En je raadt het niet
Zo doet een vogel
En zo doet een vis
Zo doet een duizendpoot die schoenenpoetser is
En dat is één
En dat is twee
En dat is dikke, dikke, dikke tante Kee
En dat is recht
En dat is krom
En dan draaien we het wieltje nog eens om
Rom bom!

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s