Waar een wil is…

Mijn zoon wil miljonair worden. Ik ook. Natuurlijk leg ik uit dat geld niet gelukkig maakt. Dat het wel handig is zeg ik er maar niet bij, hij is niet dom. Ik geef hem een notitieblokje kado: ‘Schrijf daarin alle ideeën op die in je op komen’. Met het notitieblokje in de hand verdwijnt hij peinzend naar zijn kamer.

Twee dagen later zie ik het blokje opengeslagen op zijn bureau liggen. Er staat: Miljonair worden. Hoe? That’s all. Kijk daar houd ik nou van, elementaire vragen. Niks geen antwoorden, niks geen ‘de loterij winnen’,  ‘een bank beroven’ of ‘een geweldig product verkopen’. Nee, gewoon de vraag waar het om draait: Hoe? Jammer dat hij nog niet verder is gekomen. Daar gaan we een handje bij helpen.

Lesidee: Wensen verkennen en doorgronden door vragen te stellen.

De volledige en herziene beschrijving van deze les
kun je terug vinden in

Het Grote VINDINGRIJKboek

dat in het najaar van 2013 verschijnt
bij uitgeverij Leuker.nu

HetGroteVINDINGRIJKboek-coverthumb

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Waar een wil is…

  1. Ziet er weer goed uit! Intrigerende vragen en opdrachten. Eigenlijk moet je ze gewoon doen. In plaats van miljonair zou je ook iets anders in kunnen vullen: succesvol, gelukkig, gezond, gewaardeerd. Levert vast ook mooie antwoorden op.

    Ik zie uit naar het vervolg!

    Peter

  2. Anouk Wissink zegt:

    Niet starten in de bovenbouw! Starten in de onderbouw! Bij de start van de basisschool….!
    Bewust laten maken van vragen en leren vragen te stellen! Jonge kinderen doen dat eigenlijk vanzelf al….hoe zorgen we ervoor om deze vragende houding vast te houden? Door het eerst af te leren en dan weer aan te leren? (How do schools kill ‘questioning’…..) Regelmatig gebruik ik de vragenronde om een thema, onderwerp, foto, vertelplaat te introduceren. Je kunt jonge kinderen al heel goed het verschil duidelijk maken tussen bijv. een gesloten en open vraag……. Dit kunnen ze heel goed! Ze corrigeren elkaar daarin…Ook in de kleutergroep! In de lessen van de Vreedzame School leren de kinderen ook elkaar vragen te stellen en door te vragen…….Kortom; leer ze hun onderzoekende houding, vragende houding vast te houden bij de start van de basisschool door ze essentieel vragen te leren stellen.
    Leerkracht is onmisbaar in begeleiding van dit proces en moet zich van deze ‘vaardigheid’ bewust zijn.
    Mooie les David!
    😉
    Anouk

  3. Dank David voor deze superheldere uitwerking van deze creatieve denktechniek, die wat mij betreft veel vaker toegepast mag worden. Niet alleen voor kinderen dus!

Geef een reactie

