De muur van Obama

Tijdens een bezoek aan Versailles hoorde ik een gids zeggen: ‘plus de 300 ans d’histoire nous observe’, ‘Meer dan 300 jaar geschiedenis slaat ons gade’. Dat gaf mij het gevoel dat alle voorwerpen, meubels en muren iets te vertellen hebben. Ongehoord door ons mensen, schreeuwen ze het uit; de geheime gebeurtenissen die zich afspeelden in de slaapkamer van Louis XIV, Marie-Antoinette en La Reine Margot.

Ik laat het graag aan de fantasie van jou en de kinderen in de klas over wat die geheimen zijn. Mijn advies: Goed luisteren.

Lesidee: meubilair geeft commentaar op ons (dagelijks) leven.

Vandaag laten we ‘dode’ zaken – stoelen, kasten, paperclips, posters en muren om ons heen commentaar en advies geven op het leven van alle dag.

Ik heb een drietal activiteiten voor jullie in petto, en met een kleine beetje fantasie verzin je zelf allerlei andere mogelijkheden.

The Oval Office

Het kantoor van POTUS – President Of The United States – is de plek waar het allemaal gebeurt. Hier worden belangrijke besprekingen gehouden en beslissingen genomen. Maar wat gebeurt er eigenlijk in deze kamer zonder hoeken – voel je de symboliek? – als de deuren dicht zijn? Als de president alleen is. Obama is ook maar een mens… met snotpegels en jeuk. Of wat wordt er gezegd tijdens een onderonsje met de Chief of Staff? Misschien praat Obama wel tegen de muur. Wat zegt die muur dan terug? Het zal toch niet zijn dat de belangrijkste adviseur van POTUS een muur is!? Dat het Oval Office behangen is met CCTV beveiliging nemen we maar even voor lief.

Deze activiteit kun je goed bij geschiedenis en wereldoriëntatie gebruiken. Onderwerpen van gesprek kunnen zijn: De geschiedenis van Amerika en de presidenten, een belangrijke historische kwestie of een recent staatsbezoek. Maar ook leiderschap is een mooi onderwerp; het is eenzaam aan de top.

Laat de kinderen een tekening maken van the Oval Office (met of zonder Obama) – of gebruik de kleurplaat onderaan deze blogpost. Laat de voorwerpen, meubels en muren aan het woord. Wat ze zeggen wordt in tekstballonnetjes gezet.  Laat de kinderen na afloop toelichten wat er gezegd wordt en waarom.
Je kunt eventueel om een serieuze en een lollige variant vragen.

Variant: Laat twee kinderen Obama en een muur in the Oval Office spelen. Het kind dat de muur speelt verschuilt zich achter een grote plank of stuk karton. Obama verzucht: Wat zal ik vanavond aantrekken? of Wat moet ik nu met die opwarming van de aarde?

Uiteraard kun je deze activiteit ook in Versailles of het Torentje van Rutte plaatsen.

IKEA

De meeste kinderen kennen de IKEA wel. Op deze blog zijn we er al eerder op bezoek geweest, PLUNDRA!) En als ze de ballenbakleeftijd ontgroeid zijn dan hebben ze vast wel eens rondgedwaald in alle ‘kamertjes’ waarin de in elkaar geschroefde meubels staan opgesteld om de potentiële koper te verleiden.

Laat de kinderen een opstelling in de IKEA tekenen (of gebruik een foto). Met tekstwolkjes laten ze de meubels aan het woord. Wat zouden de meubels zeggen om de verkoop te stimuleren? Ze scheppen vast tegen elkaar op.

Dit – en de andere activiteiten – kun je ook als toneelstukje ensceneren. Maak van klas-meubels een opstelling, de acteurs verstoppen zich achter of onder de meubels. De argeloze bezoekers worden getrakteerd op een wel heel bijzonder gesprek

Je eigen slaapkamer

Denk aan het ‘Kleine Tinnen Soldaatje’. Je ligt lekker te slapen, te dromen. Ondertussen worden de meubels en het speelgoed wakker. Wat zeggen ze tegen elkaar? Niet voor angstige kinderen denk ik…

Deze activiteiten draaien om perspectief wisseling en de creatieve vaardigheden die daar de kern van vormen zijn waarnemen en analogieën gebruiken.

De kleurplaat van the Oval Office

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op De muur van Obama

  1. Ziet er goed uit, een klankentapper (als van Suske en Wiske) zou hier ook van pas kunnen komen. Als je met voorwerpen kan praten, wat je ze vragen en wat zouden ze vertellen?

    Een werkblad zoals deze keer bijgevoegd zal prikkelen. Locatie mag nog wel iets dichterbij de leefwereld van de kinderen: bijv. de set van ’t Jeugdjournaal. De kamer in het ziekenhuis. De spullen in de keuken. De kassa in de winkel

  2. davidvdkooij zegt:

    Dank voor je reactie Peter en ook voor de suggesties om e.e.a. dichterbij de leefwereld van de kinderen te brengen. Zag net nog een jonge meid bij de kassa van AH hannesen om aan superdierenplaatjes – lesidee in de maak! – te komen. Dat zal mooie gesprekken opleveren!

  3. Wanneer ik jouw lesideeën lees, begint het toch te kriebelen en wat doe je dan, je zoekt een ‘slachtoffer’: mijn zoon (5). Aan het eind van de dag praten we vaak de dag even door, vrijdag eens anders. We hebben samen zitten bedenken wat de waterdruppels, de muren en de startblokken allemaal over de zwemcapriolen van moeder en zoon te vertellen hebben. Heel leuk en ging van serieus, naar minder serieus tot aan leerzame onderwerpen.
    Ik zie het dan ook al helemaal in de kleuterklas gebeuren. Leuke en minder leuke dingen bespreken vanuit het meubilair. Meer kinderen, meer reacties en ze kunnen afstand nemen, want de stoel zegt het.
    Ook mijn eerste gedachte, de cel. De tralies spreken over of misschien nog mooier met de misdadiger over zijn daden. Kan tot nadenken zetten, zeker met oudere kinderen.

    En het allerleukste: het spreekt aan. De volgende avond vroeg mijn zoon: “Mama, gaan we weer zo over het zwembad praten?”

  4. davidvdkooij zegt:

    Dank voor je reactie Alida,
    Leuk te horen dat je er met je zoon profijt van hebt; lol en leerzaam. Je hebt gelijk, door te praten met ‘voorwerpen’ kun je op voorzichtige manier ook minder makkelijke onderwerpen bespreken. Als reflectiemethode is het al eeuwenoud. Als ZZP er val ik ook vaak terug op de muur van mijn kantoor om van gedachten te wisselen 😉
    Groet,
    David

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s