Extreme Biology

In de wetenschapsbijlage van het NRC Handelsblad staat deze week een prachtig artikel over het gedachtegoed en het werk van hoogleraar neurofysiologie Gert van Dijk. Ik ben er hier kort over, maar ik raad jullie allemaal aan zijn websites te bezoeken. Ik beloof je, het is de moeite waard.

Gert van Dijk is wetenschapper en (grafisch)kunstenaar en waanzinnig creatief. Hij is de schepper van de planeet Furaha – een  planeet met alles erop en eraan en eromheen – waarop hij zijn evolutionair-biologische kennis en fantasie te keer laat gaan.

Wat een prachtige visioenen heeft Van Dijk voor ons gemaakt; de veelpotige Grouillards, de Honingzuiger, Maaiers, de Phleph en Worryw. Bestudeer de vliegwijze van de Tetropter. Hij heeft het allemaal uitgewerkt in prachtige grafische afbeeldingen (zoals hierboven) en video’s.

Je hoeft geen neurofysioloog te zijn om te zien welke mogelijkheden dit biedt voor lesideeën waar creatief denken gekoppeld wordt aan natuur en biologie-onderwijs.

Lesidee: nieuwe dieren ontwerpen met SCHAVEN techniek

Dit alles schreeuwt om een lesidee met de SCHAVEN techniek die ik al eerder aan bod liet komen in het lesidee Dr. Frankenstein. Bekijk ook nog eens het e-college Ont-fiets-ificatie en aan de slag.

Het recept is simpel. Bekijk samen met de kinderen in de klas een afbeelding van of een clip over een dier. Misschien dat de Superdieren-plaatjes van AH hier een handje kunnen helpen. Kijk goed hoe het dier in elkaar zit (lichaamsdelen, eigenschappen) en pas vervolgens de S.C.H.A.V.E.N techniek toe.

  • Substitueer: Vervang een deel of een aspect van het dier door iets anders; poot vervangen door een vin? Jachtluipaard, zo langzaam als een luiaard.
  • Combineer het dier met een andere dier. Een pauw en een mug… wat krijg je dan?
  • Herhaal: Hoeveel poten of ogen heeft het nieuwe dier nodig? Twee slang met twee lijven, maar met één kop en één uiteinde misschien?
  • Aanpassen: laat het haar van de vacht heel lang groeien of leg een knoop in de staart.
  • Verklein of vergroot iets aan het dier. Een rups met heel lange poten?
  • Wat voor een dier krijgen we als we lichaamsdelen weghalen, elimineren? Een giraffe zonder nek heeft een zwevende kop…
  • Wat gebeurt er met het dier als we het dier in een nieuwe soort of klasse indelen?  Een vis op het droge, een leeuw als knaagdier…

Laat de kinderen eerste lekker schetsen en krassen. Daarna werken ze hun dier uit in een kleurrijke tekening. Die kan weer uitgeknipt worden en opgeplakt op een groot stuk papier aan de muur, waar de kinderen hun dier een plekje geven in een landschap dat ze zelf hebben verzonnen en uitgewerkt.

En vergeet niet om NAMEN te geven!

De websites van Gert van Dijk m.b.t. de planeet Furaha:

http://www.planetfuraha.org/
http://www.planetfuraha.blogspot.com/

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Extreme Biology

  1. Anouk Wissink zegt:

    Zin in SCHAVEN!
    Mooie aansluiting bij de Superdieren-plaatjes.(belevingswereld) Bij mij in de groep (3/4) erg populair….
    Ik maak er wel een ‘photopeach’ van…..Groet!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s