Central Bureau of Exploration (season 1, part 1)

Een aantal lesideeën ga ik wijden aan nieuwsgierigheid, onder de noemer ‘Central Bureau of Exploration’, een knipoog naar TV-series als CSI, NCIS en mijn favoriet, The Mentalist. In deze series spelen nieuwsgierigheid en waarnemen een belangrijke rol. De lesideeën zullen een soort logische volgorde hebben, maar zijn met een beetje creativiteit ook los van elkaar bruikbaar en waardevol. Veel plezier!

Wat maakt ontdekkers tot ontdekkers? Neem Louis Pasteur, Madame Curie, George Mallory, Columbus, Dian Fossey, Jac. P. Thijsse, Darwin of Copernicus. Ieder op zijn of haar manier een ontdekker, van het grote of van het kleine. Waren  ze misschien lid van een club? En wie zijn daar dan tegenwoordig lid van? Of zijn er geen – echte – ontdekkers meer?

Natuurlijk wel, maar we zijn geneigd om bij ontdekken direct te denken aan ‘De tijd van hervormers en ontdekkers’ uit de geschiedenismethode. De geschiedenis laat zien wie de grote ontdekkers zijn. Maar ontdekkers zijn overal om ons heen, ook nu en straks. Ze lopen over straat, werken aan universiteiten en bij de slager en worden op dit moment geboren. Ze zitten bij je in de klas, reken maar.

Wat ze gemeen hebben?  Nieuwsgierigheid. Schrijf die maar vast op.

Lesidee: Maak een profielschets van ‘de ontdekker’

Dit idee past goed in of bij geschiedenis-, wereldorientatie- of natuur en technieklessen. Of een wilde combinatie daarvan, want ‘vakgebieden’ zijn leuk gevonden, maar in de echte wereld hangt alles met elkaar samen.

Begin bijvoorbeeld op een moment, dat je het met de kinderen hebt over ontdekkers en ontdekkingen. Tijdens een les over ontdekkingsreizen, astronomie of ziektekiemen. Maar je kunt ‘het ontdekken’ ook als vertrekpunt an sich nemen. Zet samen met de kinderen een aantal ontdekkers op een rijtje. Dat kun je in een klassikaal gesprek doen, eventueel voorafgegaan door een ‘zoekopdracht’ op internet.

Je kunt ook v.t.v. zelf zorgen voor een mooie mix van ontdekkers en aan de kinderen (tweetallen?) opdracht geven om daarvan op te zoeken welke ontdekking(en) zij gedaan hebben. Ga daarna klassikaal de lijst van ontdekkers ‘af’ en laat de kinderen voor iedere ontdekker vertellen wat zijn of haar belangrijkste ontdekking(en) waren en noteer die op het bord; Flemming = Penicilline (geneeskunde).

Geef kinderen per tweetal een van de ontdekkers en vraag om daarvoor een profielschets te maken van ongeveer een A4-tje. Dat mag natuurlijk ook in de vorm van een ontwerp voor een Facebook pagina o.i.d. (Huiswerk?)
Het profiel bevat een portretfoto, een korte biografie, de belangrijkste ontdekkingen (eventueel – graag zelfs! – ook de mislukkingen) en de eigenschappen  / karakter-trekken die hij of zij gebruikte om zijn of haar ontdekking te (kunnen) doen.

Hang alle profielen aan de muur, bespreek ze en kijk met elkaar de eigenschappen die genoemd worden. Welke komen het meest voor en/of lijken op elkaar? Zijn er ook bijzondere eigenschappen, uniek voor een ontdekker?

Maak op het bord of een groot vel papier een overzicht van deze eigenschappen. Schrijf boven aan ‘Profiel van de Ontdekker‘. Vraag aan de kinderen: Welke eigenschappen ontbreken er eigenlijk in de inventarisatie? Voeg ze toe. Hier gaan we in een volgend lesidee verder mee aan de slag. Laat het het profiel hangen, geef het een prominente plek.

Ik voorspel dat je een lijst van eigenschappen krijgt die de creatieve denker goed typeert; luisteren, leren van anderen, uitstel van oordeel, kritisch denken, verbanden zien, veel ideeën hebben, experimenteren, durven weloverwogen risico’s te nemen, etc. Help een handje als het teveel een kant op gaat of vast loopt.

Kijk ook eens bij dit lesidee: Ontdek iets!

Houd Vindingrijk in de gaten voor nieuwe afleveringen van ‘CBE – Central Bureau of Exploration!’

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Central Bureau of Exploration (season 1, part 1)

  1. Wederom weer een mooie opdracht. Bij TED vind je ook allerlei van die ‘hedendaagse’ uitvinders. Willy Wortel is een mooie stereotypering, maar er zijn er natuurlijk veel meer. Mooi is de recentelijke ontdekking van een 13-jarige jongen hoe je efficiënter zonlicht op kunt vangen.
    http://www.treehugger.com/files/2011/08/13-year-old-makes-solar-breakthrough-with-fibonacci-sequence.php
    Eigenlijk zou je aspirant lid moeten kunnen worden van CBE door een staaltje van eigen kunnen te laten zien.
    Profielen zouden met elkaar kunnen worden gedeeld. Het lijkt me mooi om door middel van een mindmap zo’n profiel (misschien wel verschillende) te laten zien/vast te leggen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s