Allerlei spullen

Vandaag ruimte voor de eerste gastblogger op Vindingrijk! Welkom Koen Crul en dank voor je bijdrage. Koen is Docent kunstzinnige vorming aan de KHBO Brugge. 

Kan je creatief zijn met dagdagelijkse spullen? Zeker. In deze activiteit werken we met eenvoudige materialen zoals stokken, dozen of emmers. Deze activiteit stimuleert de verbeelding. Kan je een nieuwe betekenis verzinnen voor het gekozen materiaal? Dit noemen we in drama ook wel eens herdefiniëren. We werken in drie stappen.

Stap 1 – allemaal samen

Sta in een kring. Iedereen heeft een stokje (een schilderskwast bijvoorbeeld). Doe alsof je gaat schilderen. Nu krijgt het stokje een andere betekenis: het wordt een dirigeerstok, iedereen is een dirigent. Laat de leerlingen nog enkele ideeën aangeven (vlaggenstok, vishengel, …). Laat ze die allemaal uitvoeren.

Hier is het nog niet van belang dat iedereen een idee aangeeft. Zorg voor een veilige sfeer, iedereen is op hetzelfde moment bezig. Alle ideeën zijn welkom, ook wat op het eerste zicht wat gek lijkt.

Stap 2 – in de kring

De leerlingen zitten in een kring. Neem zelf een doos en doe alsof het een tv-toestel of een schoen is. Laat de leerlingen raden wat de doos geworden is. Vraag aan een van de leerlingen wie een idee heeft om de doos een nieuwe betekenis te geven. Die leerling stapt de kring in en beeldt het uit. De andere leerlingen raden. Wie nog een idee heeft, mag het in de kring uitbeelden. Je kan dit ook doen met een emmer of spullen uit de klas.

Hier gaan we een stapje verder, je moet het uitbeelden, de anderen raden wat het ding geworden is. Prijs de kinderen die durven in de kring iets tonen.

Stap 3 – meespelen

Nu bied je stokken en dozen aan. Leg ze in de kring. Iemand start met een voorwerp of een combinatie van voorwerpen (een boot en roeispaan bijvoorbeeld ), de anderen kijken. Wie weet wat er gespeeld wordt, neemt een doos en/of een stok en speelt mee. Niet raden dus maar aanvullen. Geluiden maken mag, spreken niet.

In deze laatste fase speel je in op elkaars ideeën. Elke improvisatie wordt kort even nabesproken. Laat de leerlingen vertellen wat ze vonden van deze oefeningen. Stimuleer iedereen om te starten of om in te spelen op het idee van iemand anders.

Koen Crul
Docent kunstzinnige vorming
KHBO Brugge
Volg Koen op Twitter: @koencrul

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s