Kijken is niet voldoende! – CBE (season 1, part 2)

In de vorige aflevering van CBE hebben de kinderen gezocht naar eigenschappen en karaktertrekken van ontdekkers. Zo zijn ontdekkers meester in het aandachtig waarnemen van hun omgeving. Daarbij gebruiken ze liefst al hun zintuigen.

Willen de kinderen in de klas heuse ontdekkers zijn of worden, dan moeten ze bewust alle vijf hun zintuigen gebruiken bij het onderzoeken en ontdekken van hun omgeving. Vandaag gaan we daar een oefening mee doen.

Lesidee: Waarnemen met alle zintuigen

Je kunt deze les op verschillende manieren aanvliegen. Ik geef een voorbeeld, maar met gemak verzin je een andere manier.
Ga langs de groenteboer en koop een hoeveelheid verschillende groentes; prei, winterpeen, broccoli, schorseneren, knolselderij, aardappel, kropsla, tomaat, etc. Genoeg om tweetallen in je klas mee aan de slag te laten gaan, ieder tweetal met één groentesoort.

Neem ook – voor de tweede oefening – een tas mee met allerlei kleine voorwerpen of dingen die je thuis of buiten kunt vinden: plankje, knijper, kiezelsteen, stukje touw, tak, stuiterbal, handschoen, kneedgum, etc. Maar je kunt ook aan de leerlingen vragen om zelf een dergelijk dingetje op te zoeken en mee te nemen.

Vertel: Om een echte goede ontdekker (=Special Agent bij het CBE)  te worden, moet je goed waarnemen met alle zintuigen. Welke zijn er ook alweer? (=verbinding met biologieles). Als oefening krijgt ieder koppel een groente om te onderzoeken en een invulformulier om gedane waarnemingen op vast te leggen.

Download dit formulier hier.

Ga stap voor stap met de kinderen door het formulier. Of zet ze zelfstandig aan de slag en bespreek tussendoor/achteraf.

  • ZIEN Beschrijf nauwkeurig hoe de groente eruit ziet: vorm, kleur, structuur (bijv. tomaat = rood, rond, glimmend, met groen kroontje). Noteer dit bij ‘zien’ in de kolom ‘gedetailleerde beschrijving’. Schrijf in de kolom ‘vergelijkbaar met’ welke andere voorwerpen of dingen deze eigenschappen ook hebben. (tomaat = rood en rond = appel, ballon, bes)
  • HOREN Hoe klinkt de groente? Wat hoor je als het snel heen en weer beweegt, laat vallen of tussen je vingers knijpt? Vul de kolommen weer in.
  • Doe hetzelfde voor VOELEN, RUIKEN en PROEVEN*.

Herhaal de oefening nu met de voorwerpjes en laat de kinderen nu individueel werken.

Extra: laat kinderen foto’s maken van de onderzochte groente en voorwerpen, uitprinten en met een paperclip vast maken aan hun ‘case-file’.

Sluit deze les af met de vraag of de kinderen nog nieuwe eigenschappen of karaktertrekken hebben ontdekt die kunnen worden toegevoegd aan de lijst die in de vorige aflevering van CBE werd gemaakt. Daar gaan we in de volgende aflevering van CBE mee aan de slag.

*Waarschuwing bij PROEVEN: pas goed op met dingen in je mond steken, mogelijke scherpe of giftige stoffen e.d!

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Kijken is niet voldoende! – CBE (season 1, part 2)

  1. Zinvolle afsluitende oefening kan hier het vraag/raadspelletje ‘Wie is het?’ zijn:

    Laat 1 kind een voorwerp in gedachten nemen waarmee het CBE net onderzoek heeft gedaan. De anderen proberen met zo min mogelijk vragen het voorwerp te raden. Vragen worden alleen beantwoord met ja/nee.

    De eigenschappen uit het onderzoek kunnen worden gebruikt om snel tot het antwoord te komen. Daarmee oefen je rubriceren, elimineren, uitsluiten, overeenkomsten en verschillen zien en systematisch en strategisch denken.

    Peter

    • davidvdkooij zegt:

      Dank voor je waardevolle aanvulling Peter. Ik krijg steeds meer plezier in ‘het CBE’, nieuwsgierigheid is toch hartstikke leuk als je het in de praktijk ruimte wilt en kunt geven. Ik hoop dat veel leerkrachten dit virus in de klas cultiveren!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s