Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet!

Een gastblog vandaag van kersverse gastbloggers Saskia Klomps en Saskia Dellevoet. Een warm welkom op Vindingrijk aan beide Saskia’s en dank voor jullie bijdrage! Een bijlage die helemaal past in het thema waarmee Vindingrijk dit schooljaar is begonnen: ontdekken.

Een onderzoeker is iemand die alles op verschillende manieren bekijkt. Alles wat je ziet heeft een vorm. En veel voorwerpen hebben een basisvorm uit de natuur. Als je bewust naar dingen kijkt, voel je iets bij wat je waarneemt. Dat gevoel kan je uitdrukken in woorden of geluiden. Bijvoorbeeld ‘schoonheid’ of ‘afkeer’, een zacht geluid of een hard geluid.

Mensen onderzoeken dingen door er steeds anders naar te kijken, en zich niet te laten leiden door waarvoor die dingen misschien wel bedoeld zijn. Daarover gaat dit lesidee.

Lesidee: Anders kijken naar voorwerpen, natuur en taal en perspectief

Met dit lesidee leg je makkelijk koppelingen met vakgebieden zoals natuur, taal, rekenen, kunsteducatie, filosofie.

Gebruik voor deze les de voorbeeldfoto’s die je hier kunt vinden in een online slideshare presentatie. ( Als de link niet werk kopieer dan deze url in je browser http://www.slideshare.net/ikgadigi/ik-zie-ik-zie-wat-jij-niet-ziet ) Zoek anders zelf voorwerpen of afbeeldingen om samen te bekijken Ze kunnen met de klas, individueel, in tweetallen of in groepjes gedaan worden. Eventueel aangevuld met bijvoorbeeld het maken van een gedicht, een tekening.

Samen naar vormen kijken

Laat de foto van de ouderwetse puntenslijper zien of laat een echte zien. Zorg ook voor een potlood. Ga een gesprek aan waarin je deze vragen als leidraad gebruikt:

  • Waarvoor gebruik je dit voorwerp, wat is de functie van dit voorwerp?
  • Kijk een naar de verschillende vormen waaruit de puntenslijper bestaat. Waarom passen de vormen eigenlijk zo mooi bij elkaar?
  • Wat voel je bij het voorwerp?
  • Beschrijf de vorm van het potlood: een soort ronde cilinder met een soort driehoekje. Dat driehoekje duw je in een rondje. Waarom past een driehoek wel in een rondje en een vierkant niet?
  • Wat verandert er allemaal als je aan de puntenslijper draait? Het potlood wordt kleiner en er komt een ander vormpje uit.
  • Bijzonder of niet? Door iets te doen verander je de omgeving en misschien verandert ook je gevoel!

Dierenvormen in gebruiksvoorwerpen

Kijk nog eens  naar een voorwerp in de klas. (de nietmachine, de puntenslijper, de computermuis etc.).

  • Kijk aandachtig, laat je niet afleiden.
  • Welk dier zie jij hierin?
  • Welke vormen van het voorwerp komen overeen met de vormen van het dier?

Een gebruiksvoorwerp bekijken

Kijk naar vormen van de dingen om je heen.

  • Welk ding dat je ziet, valt jou het meeste op? Vertel aan elkaar welk ding je het meeste opvalt.
  • Waarom denk je dat juist dat voorwerp je opvalt?
  • Welke vormen heeft het voorwerp?
  • Wat vind je van de vormen van dit voorwerp?
  • Welke kleur heeft het voorwerp?  Wat voel je erbij?
  • Wat hoor je erbij?
  • Waar denk je aan bij deze kleur?

Een voorwerp beschrijven

Bekijk je voorwerp en beschrijf wat je ziet en de functie ervan. Bijvoorbeeld:
puntenslijper = rondje, bruin, vierkant, laatje, knopje, slijpen.

Beschrijf je voorwerp in poëzie, alsof het een levend iets is…

Wat ben ik?
Vierkant rond
Heel scherp
Schaaf ik je bij
Resten vang ik op In mijn lade
Onderin

Beschrijven vanuit de natuur

Kijk om je heen naar een vorm die je interessant vindt. Zie je er een dier of plant in? Schrijf nog een gedicht.

Ronde ogen kijken mij geel aan
ik zie, ik zie, wat jij niet ziet
en het smaakt als …

Perspectief

Kies een voorwerp dat je voor je op tafel kan zetten of leggen. Bekijk het voorwerp vanuit verschillende perspectieven. Kijk een paar seconden met twee ogen. Ga nu met je hoofd vlak voor het voorwerp zitten en kijk een paar seconden met je linkeroog. Herhaal dit met je rechteroog. Kijk daarna met half dichtgeknepen ogen. Experimenteer met je ogen!

Welke verschillen zie je als je vanuit diverse perspectieven kijkt? Zie je nog steeds een dier of een plant in het voorwerp? Waarom wel, niet?

Ga staan. Bekijk het voorwerp van bovenaf. Ga met je knieën op de grond zitten. Bekijk het voorwerp van onderaf, Van de zijkant. Wat zijn de verschillen in wat je ziet?

Lees nu je raadselachtige poëzie nog eens. Kloppen de woorden bij elk perspectief? Als je het perspectief verandert, verandert alles!

Deze bijdrage werd geleverd door:

Saskia Dellevoet  – Creatief educatieve concept- en productontwikkeling interactief leren en media | mediacoach |redacteur opvoeding en onderwijs
twitter: @saskiadellevoet linkedin: http://nl.linkedin.com/in/saskiadellevoet

Saskia Klomps – Onderwijsontwikkeling, Advies en Projectleiding  Creatief leren, verbinding, taalontwikkeling, rechten van het kind
twitter: @saskiaklomps linkedin: http://nl.linkedin.com/pub/saskia-klomps/7/57a/a3

Bron foto’s: Puntenslijper – zoom.nl; Uil – tremele.nl; Peer – web-log.nl

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s