Batmans boekenkast (lesidee superhelden)

Beste Robin,

Ik heb een prachtig boek gelezen. ‘De Tweelingbroers’ heet het en het is geschreven door Tonke Dragt. Bijzonder spannend en vooral ook leerzaam voor jongens zoals jij. Je kunt ervan leren hoe je oplichters en onverlaten erbij kunt lappen. En dat is waar ik je voor heb ingehuurd! Ik leg het boek op je bed, dan kun je er vanavond in beginnen. Als we tenminste niet worden opgeroepen door commissaris Gordon om de vermaledijde Joker te vangen.

Groetjes van Batman

Wat leest Batman*? In zijn avonturenstrips en films wordt er weinig over gemeld. Maar ook The Caped Crusader – Bruce Wayne, weet je nog? – ligt ’s avonds wel eens languit op de bank met een boek. Welk? En wat staat er nog meer in Batmans boekenkast? Is hij lid van de bibliotheek? Brengt hij zijn boeken dan wel op tijd terug?

Je merkt het veel stof om over te fantaseren. En zo komt het nodige samen in de kinderboekenweek van dit jaar; lezen en schrijven (uiteraard), superhelden (het boekenweekthema) en fantaseren (de verhalen komen niet uit de lucht vallen). Daar kunnen we meer mee.

*…of willekeurige welke andere superheld.

Lesidee: bezig zijn uit het perspectief van een superheld

De kinderen zullen in het kader van de boekenweek wel al enigszins zijn opgewarmd waar het superhelden aangaat. Welke zijn er allemaal, wie zou ik willen zijn? Of zelf helden ontwerpen. Dat sla ik nu over. We gaan meteen door naar de heroïsche boekenkast voor een paar onderhoudende lesideeën.

Je kunt een keuze maken en ze afzonderlijk doen of de kinderen ieder een van de onderstaande opdrachten laten kiezen.

Leestip voor superhelden

Uitgangspunt is het boek dat de kinderen in de klas momenteel aan het lezen zijn; op school, thuis, nog bezig, net uit. Of het boek dat je net aan het voorlezen bent. Ieder kind kiest een bestaande superheld. Die hebben een redelijke top-of-mind-position waarschijnlijk, dus dat is geen moeite. Je kunt ook besluiten om de kinderen ‘blind‘ een held te laten trekken.

De opdracht is: schrijft een korte brief aan de superheld waarin je het boek aanprijst. Zodat de held het boek zelf ook wil gaan lezen. Daarbij moeten de kinderen niet alleen redeneren vanuit zichzelf, maar juist vanuit het beeld dat zij van de superheld hebben.

  • Waarom past dit boek zo goed bij de held?
  • Wat kan de superheld van dit boek opsteken? Welke tekortkomingen van de superheld worden aangesproken.

Laat de kinderen van tevoren een kapstok maken, door na te denken over de kwaliteiten en tekortkomingen van de betreffende held. Deze kapstok kunnen ze dan ‘matchen‘ met het boek; onderwerp, gebeurtenissen, personages, etc.

Boekenbijlage van de Gotham-Times

Uitgangspunt is weer een boek dat de kinderen momenteel lezen of dat recentelijk gedaan hebben. Nu kruipen zij in de huid van een superheld en schrijven een boek recensie. Kortom, wat zou Batman of Captain America van dit boek gevonden hebben. De boek recensies worden op de muur gehangen met een banner erboven: Gotham-Times Bookreview.

Batmans boekenkast

In deze opdracht denken de kinderen na over welke boeken Batman graag leest; titels en genres. Houd hij van Dolfje Weerwolfje of hij meer een Web van Inkt type? Fantasy of reisverhalen? Laat de kinderen eens onderzoeken wat voor een soort genres er eigenlijk bestaan, of althans veel gebruikt worden.

En een beetje superheld heeft natuurlijk een geheim paneel in de boekenkast. Welke boeken staan daarachter? Welke boeken lezen Superman of Dr. Spock onder de dekens bij het licht van een zaklamp?

> Teken Batmans boekenkast. En dat is geen gewone.

Jonge helden, echte helden.

Al deze opdrachten vragen aan de kinderen om te denken vanuit andermans perspectief. Dat is een techniek om patronen met te doorbreken; het hart van creatiekracht. De opdrachten zijn veilig. Het is spannender om de helden in deze opdracht te vervangen door andere helden, namelijk de andere kinderen in de klas; schrijf een leestip voor een klasgenoot, probeer te raden wat een vriendje van jouw boek vindt, ga eens bij een vriendin langs, neus er in de boekenkast en vertel daarover voor de klas.

Beeld: artwork lezende Batman door Gene Ha – http://www.geneha.com/

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s