Uitgelekt!? (Prinsjesdag 2011)

In deze blogpost van Vindingrijk verwelkomen we wederom een nieuwe gastblogger: Anke Herder. Met het oog op de aanstaande 3e dinsdag van september en met in het achterhoofd de lekkage van gisteren, komt zij met een actueel lesidee. Ouderwetse staatsinrichting in een eigentijds en creatief jasje. Dank Anke, voor je bijdrage.

Iedere derde dinsdag in september is het Prinsjesdag. Op die dag rijdt de koninklijke familie in de gouden koets, dragen belangrijke mensen een hoedje en leest koningin Beatrix de Troonrede voor. Dat doet zij in de Ridderzaal op het Binnenhof in Den Haag.

De Troonrede is een toespraak. De koningin vertelt namens de regering hoe het met het land gaat en vooral hoe het verder moet. Alle ministers en staatssecretarissen zijn erbij.

De minister die over geld gaat heeft op Prinsjesdag altijd een koffertje bij zich. In het koffertje zit de Miljoenennota. Daarin staan alle plannen die met geld te maken hebben voor het komende jaar.

De Miljoennota blijft geheim totdat het Prinsjesdag is. Dan pas krijgt het volk (wij dus) te horen wat er met het geld van Nederland gaat gebeuren. Tenminste… als het niet per ongeluk al veel te vroeg op een website staat! Aanstaande dinsdag 20 september is het weer Prinsjesdag! De Miljoenennota is al uitgelekt. In dit lesidee schrijven leerlingen voor deze Prinsjesdag een eigen, zeer speciale Miljoenennota: een Prinsjesnota. En natuurlijk gaan ze lekker plannen lekken.

Stap 1
Vertel
over Prinsjesdag. Gebruik daarvoor eventueel de tekst hierboven en zorg dat in elk geval de begrippen Prinsjesdag, miljoenennota en hoedje zijn gebruikt. Verdeel de klas in groepjes van vier of vijf leerlingen.

Stap 2
Elk groepje schrijft een Prinsjesnota. Dat is niet gewoon een Miljoenennota waarin het over de verdeling van geld gaat, nee, de leerlingen gaan prinsjes uitdelen. Om precies te zijn de volgende zeven prinsen:

a)     de knappe prins (hij is bloedmooi, denk aan Sneeuwwitje en Assepoester)
b)    de kleine prins (de hele wijze prins uit de vertelling van Saint-Exupéry)
c)     prins Willem-Alexander (die heel veel van water weet)
d)    de kikkerprins (die eenzaam is en hoognodig gekust moet worden!)
e)     Prince (een oude popartiest die toch nog steeds liedjes maakt en zingt)
f)     prins Maurits (getrouwd met Marilène en met drie kinderen een ervaren vader)
g)     prins carnaval (een lolbroek die voortdurend grapjes maakt).

Bij elke prins zie je wat je er aan hebt. De één is heel mooi, de volgende heel wijs, weer een ander is een goede vader en de laatste is bijvoorbeeld handig om iemand aan het lachen te krijgen.

Stap 3
Elk groepje bedenkt aan wie ze de prinsjes willen uitdelen. Dat kan van alles zijn: een heel land, een stad of dorp, de buurvrouw, iemand uit een boek, een superheld, een oma, een bekende filmster, de directeur van de school, een huisdier, een president, een stripfiguur of een bepaald gebouw. Vertel elkaar je ideeën en leg uit waarom het een goed idee is één van de prinsen juist díe bestemming te geven. Maak steeds samen een keuze. Eén leerling schrijft op.

Stap 4
Schrijf nu samen een korte Troonrede. Dat is een tekst waarin wordt aangekondigd hoe de prinsjes dit jaar verdeeld worden. De koningin leest de Troonrede voor, dus het moet natuurlijk wel een beetje netjes klinken allemaal! Begin in elk geval maar net als Beatrix met de aanhef: ‘Leden van de Staten-Generaal, ..’. Zet in de tekst voor elk prinsje aan wie hij wordt gegeven en ook waarom dat zo is. De Troonrede hoeft niet lang te worden. Maak wel een goed begin en een mooi einde. Gebruik zoveel mogelijk overbodige, chique woorden!

Stap 5
Ontwerp een speciaal hoedje voor de koningin. Ze gaat maar liefst zeven prinsen uitdelen…  wat zou er dan op haar hoofd moeten staan? Teken, knip, kleur en plak! Maak de hoed op stevig A3-papier zodat je hem vast kan houden alsof je hem écht draagt. Denk er aan: op Prinsjesdag zijn de hoedjes altijd zeer uitbundig!

Stap 6
Elk groepje kiest een koningin (jongen of meisje!) die voor de klas de Troonrede wil voorlezen. Dat kan de groepsgenoot zijn die heel goed met een keurig accent kan spreken, of iemand met een vorstelijke uitstraling. Maar het mag ook iemand zijn die niks koninklijks uitstraalt, maar gewoon graag wil. Uiteraard gaat de leerling die voorleest op de stoel van de meester of juf. Hij/zij draagt het Troonrede-hoedje. De andere leerlingen, dus de ministers en staatssecretarissen, luisteren aandachtig en knikken instemmend.

Stap 7
Tot slot gaan alle leerlingen samen bedenken hoe een Prinsjesnota zo snel mogelijk is te lekken. Kies daarvoor een voorbeeld uit één van de Prinsjesnota’s die zijn voorgelezen (neem zo mogelijk de laatste omdat die vers in het geheugen ligt). Kies een prins en zijn bestemming, het liefst één waarbij meerdere mensen tegelijk een prins ontvangen. Bijvoorbeeld in een stad of een bejaardentehuis. Stel je voor dat de Troonrede voor deze mensen eigenlijk nog een week geheim moet blijven… Wat is dan de beste manier om informatie tóch stiekem zo snel mogelijk te lekken? Bedenk met z’n allen een creatieve manier. En om het nog iets ingewikkelder te maken: je mag daarbij geen woorden gebruiken.

Volg Anke op twitter: @herderinnetje

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Uitgelekt!? (Prinsjesdag 2011)

  1. larousse54 zegt:

    Zou het een nep-lek zijn? Eigenlijk wist MARK alles al, maar had stiekem via een undercover-nep-klokkenwhistler alles al laten voorbezuinigen? Zodat wij en de grote beursgoeroes er in zouden stinken? En dat we de Grote Griekse Goden tot mensen zouden… Nee, dat is toch te makkelijk!?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s