Lost luggage (Prinsjesdag 2011)

20 september 2011, Prinsjesdag. Dat betekent het voorlezen van de troonrede en het presenteren van de rijksbegroting. De rijksbegroting zit traditioneel in een attaché koffertje, opgesierd met het Nederlandse wapenschild en de tekst ‘DERDE DINSDAG IN SEPTEMBER’.

Er is wat aan de hand met dat koffertje, het is namelijk een zielig geval. Waar het vroeger met spanning werd opgewacht, is het nu een overbodig stuk landsgeschiedenis.

Zoals welbekend is de rijksbegroting – beter bekend onder de eufemistische naam ‘miljoenennota’, maar het gaat om miljarden, verwarrend voor de rekenles – dit jaar onbedoeld uitgelekt, voor de voor het afgelopen weekeinde geplande lekkage. En daarmee is de overbodigheid van het koffertje alleen maar onderstreept. Wat zit er eigenlijk in? Een appel en een bruine boterham met kaas? Laat dat de eerste activiteit van dit lesidee zijn: Wat zit er wél in het koffertje van Minister de Jager? Want de miljoenennota past er – uitgeprint althans – niet in.

Van mij mag dat koffertje met pensioen. En daar volop van genieten; doen waar een koffer voor gemaakt is, reizen!

Lesidee: Kofferstickers voor een jaar aardrijkskunde

De bedoeling van dit lesidee is dat de kinderen een koffer versieren met zelfgemaakte stickers van reisbestemmingen. Vraag de kinderen of ze van huis een oude koffer kunnen – en mogen – meenemen (hij komt weer terug), of je gebruikt een surrogaat (tekening of knutselwerk).

Je kent ze wel, die koffers die volgeplakt zijn met stickers van vakantiebestemmingen. Misschien heb je er zelf een in huis, met stickers van een camping in Frankrijk, de Toren van Pisa, The Golden Gate Bridge of het Solse Gat.

Nu is het schooljaar al een aantal weken aan de gang, maar er is nog tijd genoeg om samen met de kinderen te kijken wat er dit jaar allemaal op het programma staat voor aardrijkskunde (topografie, landen en volken, geografie, …).

Maak hier een overzicht van op het bord en op papier, in de vorm van een aantal landen, steden, bijzonderheden (cultureel, geografisch), die je samen met de kinderen dit schooljaar nog gaat ‘bezoeken’.

Leg uit dat de kinderen een aantal van deze ‘bestemmingen’ mogen uitkiezen om daar stickers bij te ontwerpen en maken voor op de koffer. De kinderen verzamelen op internet of in de bieb wat informatie over de ‘bestemmingen’, voldoende om een keus te maken en een fraaie sticker.

Maar… uiteraard moet er plaats zijn voor een of meer gefantaseerde bestemmingen! Nu de kinderen geïnspireerd zijn en hun hoofd vol hebben met allerlei echte bestemmingen, zullen ze zonder enige moeite fantasiesteden en landen kunnen toevoegen aan hun keus.

Extra opdracht. Geef de kinderen zodra ze hun koffer af hebben een kopie van een wereldkaart op minimaal A3 formaat. Die kunnen ze sfeervol inkleuren en daarop de wereldreis van hun koffer aangeven. Inclusief het bezoek aan ‘fantasia’.

De stickers kunnen op echt stickerpapier gemaakt worden, maar gewoon papier en een plakstift zijn natuurlijk ook prima.

Na afloop houd je met de kinderen een ‘kofferparade’ en laten de kinderen hun koffers aan elkaar zien. Speciale aandacht wordt gegeven aan de fantasiebestemmingen. Misschien heb je plek genoeg in deklas om de koffers permanent ten toon te stellen en/of gedurende het jaar bij de aardrijkskundelessen tevoorschijn te toveren. Laat de kinderen tijdens zo’n aardrijkskunde-uur eens een les verzinnen over hun eigen fantasiebestemming

Hier vind je nog wat leuke trivia over het koffertje.

Beeldbronnen: Minister de Jager – elektrischeauto.nl; koffer – shop.strato.com; koffertje van Lieftinck (het eerste ‘koffertje’ uit 1947) – innl.nl; tropische strand – tc-magazine.nl

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s