Kopcam – CBE (season 1, part 4)

Een aantal lesideeën geleden zijn de kinderen beëdigd tot Special Agent van het Central Bureau of Exploration. Bij het CBE* is het de gewoonte dat de agenten bij hun eerste veldopdrachten, vooral praktijkervaring op doen met hun ontdekkingsinstrumenten; vandaag met de camera.
* Je kunt de lesideeën van het CBE ook los van de CBE-context gebruiken
.

En wel een heel bijzondere: De Kopcam (=hoofdcamera, a.k.a. the human camera). En je zult zien, een fotografisch geheugen, we hebben het allemaal!
(Met dank aan Peter te Riele; @peterteriele)

Lesidee: Intens kijken = beter onthouden

Nodig: eenvoudige (bijv. getekende) plattegrond van de school (A2 formaat of groter), blinddoeken voor de helft van de klas, pen en papier.

Roep de agenten bijeen en leg uit dat er een bijzondere opdracht is binnengekomen van het hoofdbureau:
‘Breng bijzondere details van de school in kaart. Maak foto’s met de Kopcam en leg op een plattegrond vast waar welke foto genomen is’.

Leg uit dat de kinderen straks in tweetallen de school gaan verkennen, op zoek naar bijzondere details. Wat dat kunnen zijn? Nou, een bakstenen wand, de onderkant van een tafel, een luchtrooster, de achterkant van een toneelgordijn. Dergelijke dingen.

Hiervan moet een foto gemaakt worden met de Kopcam. Wat is een Kopkam en hoe werkt ie? De Kopcam bestaat uit een ‘zoeker‘ en een ‘sluiter‘. De zoeker is een van de twee kinderen, de sluiter de ander. De zoeker speurt naar een bijzonder detail, terwijl hij de sluiter aan de hand mee voert, de sluiter is namelijk geblinddoekt!

Als de zoeker een detail heeft gekozen, brengt hij de sluiter in positie, met het gezicht van de sluiter vlakbij het detail; met de neus erbovenop. De sluiter concentreert zich, en dan… haalt de zoeker de blinddoek voor 2 seconden (niet langer!) weg, om die direct daarna weer aan te brengen. Tijdens deze twee seconden moet de sluiter zeer aandachtig en scherp waarnemen.

Nu moet de sluiter – geblinddoekt – aan de zoeker vertellen wat hij gezien heeft. De zoeker schrijft op waar de foto gemaakt is en maak aantekeningen van de beschrijving die de sluiter geeft.

Vervolgens wisselen de kinderen van rol. Wanneer beide kinderen op de manier een foto hebben gemaakt en ‘ontwikkeld’ (kennen de kinderen dit woord in deze betekenis?) gaan ze terug naar de klas.

In de klas worden de ‘foto’s’ genummerd en aan de muur gehangen, rondom de plattegrond. Hierop worden de locaties, waar de foto’s genomen zijn, met  corresponderende nummertjes aangegeven.

Kopcam oefening

Alvorens de kinderen op pad te sturen kun je ook eerst een Kopcam oefening doen. Dit doen de kinderen individueel. Doe deze oefening voorafgaand aan de lunch.

Vraag aan de kinderen om een stuk etenswaar uit de lunchtrommel voor zich op tafel te leggen en daarna hun ogen te sluiten. Beweeg je gezicht nu tot dichtbij het eten.

Als je in je handen klapt doen de kinderen hun ogen open en kijken geconcentreerd naar de etenswaren. 2 seconden later klap je weer in je handen en sluiten de kinderen hun ogen. Vraag de kinderen om in gedachten te beschrijven wat ze gezien hebben, tot in de kleinste details; kleur, vormpjes, lijntjes, groeven, stippen. Help ze door vragen te stellen, terwijl ze de ogen gesloten houden.

Alternatief: Geef de kinderen een vuistgrote kiezelsteen. Onder een doek of papiertje. Doekje 2 seconden weg halen, kijken en weer terugleggen. Maak een tekening van wat je gezien hebt.

Beeldbron: koplamp – japparts.nl; hoofdlamp – douwesdump.nl; kiezels – poetsch.nl; appel – goeievraag.nl; blinddoek – my.opera.com; plattegrond – gerarddummer.nl

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s