Dat spoort niet! – CBE (season 1, part 5) lesidee dierendag

Nadat de afgelopen weken superhelden centraal hebben gestaan op Vindingrijk, geef ik vandaag ruim baan voor de dieren. Want onder de rook van de kinderboekenweek is het ook nog eens dierendag. Gaan we het dan over heldhaftige superdieren hebben, zoals Flipper of Lassie? Ja, ik ben van die tijd. Nee, het is weer tijd voor de agenten van het Central Bureau of Exploration!

De agenten hebben vandaag opdracht om geheimzinnige sporen die in en rond de school gevonden zijn te onderzoeken. Welke dieren hebben die sporen toch achtergelaten?

Lesidee: Wezens verzinnen bij sporen

Zoals jullie van me gewend zijn kun je dit lesidee op verschillende manieren aanvliegen. Ik werk een aanvliegroute uit tot een volledige landing en geeft daarna wat haakjes om mee te variëren. Maak zelf de lesvorm die het best bij jou en de kinderen past.

Voor deze les heb je afbeeldingen nodig van gefantaseerde sporen. Maak die zelf, bekijk bestaande sporen en teken dan alles wat anders is. Een aantal verschillende, zodat niet iedereen met dezelfde sporen werkt. Maak kopieën indien nodig. Stop e.e.a in een bruine envelop met C.B.E. uitstraling.

Dit lesidee past goed binnen een biologieles waarin je het hebt over de leefomgeving van dieren en de sporen die ze daarin achterlaten. Bespreek en bekijk sporen van dieren. De kinderen vertellen welke dieren bij welke sporen horen: hond, kat, koe, paard, olifant.

Vervolgens haal je een geheimzinnig uitziende envelop tevoorschijn. Met ‘TOP SECRET‘ erop en het vignet van het C.B.E. That spells F.U.N! Vertel dat het hoofdbureau een belangrijke opdracht heeft gestuurd.

Overal in het land zijn sporen gevonden van dieren (?) of wezens die zelfs de meest doorgewinterde experts niet herkennen. Als laatste mogelijkheid wordt het C.B.E. gevraagd om de zaak te onderzoeken; laat dat nu net hun ‘ding‘ zijn.

Maak de envelop open en haal daaruit de afbeeldingen, die van de sporen zijn gemaakt. Laat een aantal van de afbeeldingen aan de kinderen zien. Ze lijken op geen enkel spoor, dat de kinderen al kennen? Zouden de C.B.E. agenten uit enkel de sporen kunnen afleiden hoe de wezens, die ze gemaakt hebben eruit zien?

Stel samen met de leerlingen een lijst op van vragen die je over de sporen kan stellen, om zo een idee te krijgen van welk wezen ze gemaakt heeft.

Je hebt twee soorten vragen:

  1. Vragen waarvan je antwoord uit de sporen kunt halen door goed te kijken en conclusies te trekken en…
  2. vragen die een beroep doen op de intuïtie (noem het vandaag maar fantasie) van de special agents.

Dit is de kern van deze activiteit. Nadenken over vragen; welke je logische redenerend en deducerend kunt beantwoorden a.d.h.v. de gegeven informatie en welke je voeren naar het terrein van speculatie.

Kijkvragen:

  • Hoeveel poten (benen?) heeft het wezen?
  • Neemt het grote of kleine passen?
  • Heeft het lange nagels, en zijn die stomp of scherp?
  • Welke vorm heeft de poot (voet?) zool?

Fantasie vragen:

  • Is het dier lang?
  • Heeft het vleugels?
  • Heeft het een vacht, of schubben?
  • Is het dier zwaar (dat kun misschien wel zien aan de afdruk…)

Laat de kinderen vooral zelf vragen verzinnen, noteer jij ze op het bord.

Verdeel de groep in tweetallen (individueel kan ook). Geef ieder koppels een afbeelding van sporen. De opdracht is simpel en de uitkomsten kunnen alle kanten opgaan:

Lever over 30 minuten een tekening van het wezen in, met een korte en bondige fact-file, waarin het dier beschreven wordt.

De tweetallen verdelen zelf de werkzaamheden; samen bespreken, antwoorden zoeken en fantaseren; wie tekent of schrijft, of doen we het allebei?

Bekijk gezamenlijk de resultaten. Vraag aan de makers welke vragen ze gesteld hebben en hoe ze de antwoorden ‘verzonnen‘ hebben.

Ik ben errug benieuwd naar de resultaten. Stuur je me een paar afbeeldigen? Dan zet ik ze in de galerij.

Variaties:

  • Maak sporen in de zandbak of in het park/bos.
  • Laat kinderen van een andere groep tekeningen van vreemde sporen maken.
  • Je hoeft niet noodzakelijk pootafdrukken te gebruiken; welke sporen kun je nog meer achterlaten? Detective-vraag!

Beeldbronnen: dierensporen – natuurlijk.nl; scouts schoenenadvertentie – jeugdsentiment.net; computerspel – technopolis.be; berenklauw skelet – home.kpn.nl/zelkovaserrata; Mr. Krabs – spongebob.neoseeker.com; bandensporen – straatkaart.nl

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s