De schoothond van Napoleon (lesidee dierendag)

Morgen is het dierendag (vandaar de titel), overmorgen is het de dag van de leraar, donderdag is het de dag van de begeleiders. Tel daar eens bij op dat het de week van de smaak is, de maand van de geschiedenis en het jaar van de vrijwilliger (en van het konijn, als ik het wel heb). Wat krijg je dan? Een prachtige uitdaging voor creatieve denkers.

Want hoe kun je op gepaste wijze stil staan bij dieren, smaak, geschiedenis en vrijwilligers? Als we dat bij elkaar brengen dan krijgen we de Dag van de schoothond van Napoleon. En waarom? Wel, dier = hond, vrijwilliger = schoothond, geschiedenis = napoleon en smaak = Bonzo (zo heet de hond van Napoleon en hij – de hond dus – eet het ook).

Lesidee: Speciale aandachts-, feest-, en herdenkingsmomenten verbinden

Begin met een klassikaal gesprek. Bijvoorbeeld n.a.v. dierendag. Vraag naar andere speciale dagen en maak zo een inventarisatie op het bord. Verbreed de discussie naar weken, maanden en jaren.

Voorbeelden vind je makkelijk op internet met de zoekopdrachten ‘dag van de’, ‘week van de’ en ‘jaar van de’. Houd wat voorbeelden dij de hand om het zaakje op te warmen.

Geef de kinderen eerst als opdracht op op internet op zoek je gaan naar zoveel mogelijk dagen, weken, maanden en jaren van… Breng die samen door alle resultaten aan de muur bij elkaar te hangen. Misschien op een grote tijdbalk? Laat de kinderen nu individueel of in koppels een speciale dag uitkiezen, die samenvalt met een speciale week, maand en jaar.

De opdracht is om voor deze dag een nieuw thema te bedenken. Wat vieren of herdenken we op deze dag? Waar geven we extra aandacht aan? Dat is de resultante van de het samenbrengen van de afzonderlijke thema’s, zodat alle thema’s tot hun recht komen. De creatieve hersendelen, die met associaties en analogieën van doen hebben, zullen roodgloeiend worden!

De kinderen noteren op een kladblaadje de naam van de dag, wat het thema is, wat er georganiseerd wordt etc. Daarna schrijven ze een kort krantenartikel over deze speciale dag en maken er een afbeelding met onderschrift bij (foto of tekening). Bundel de resultaten in een krant. Hoe heet die krant eigenlijk? The Day-Daily, Het Dagelijks Maandblad?

Na afloop kun je nog een gesprek met de kinderen voeren over de waarde van al deze speciale dagen. Is het niet een beetje teveel van het goede? Is de dag van de kapper interessant? Moet er een secretaressedag zijn? En dierendag? Zo denken ze o.m. na over de complexiteit en diversiteit van de samenleving.

365 x de dag van de…

Tussendoortje: Doe een klasse-brainstorm en verzin – uit de losse pols – minimaal  365 unieke dagen van…

O ja, vanavond is het ‘De Avond van het Onderwijs’ op Nederland 2.

Links naar

Beeldbronnen: bonzo – dewelpenhoeve.nl; lenormandkaart (hond) – members.chello.nl/jjverhoeks9; napoleon – ghostofaflea.com; balonnen – 1001attrakties.nl

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s