#100 – De Boom der Nieuwsgierigheid

Ik ben van de kennis. En van creatief denken. Kennis en creativiteit zijn twee zijden van dezelfde vergelijking: kennis is de brandstof van de creativiteit en creativiteit produceert kennis. Ik heb daar in twee eerdere blogposts een – heel aardige, mag ik wel zeggen – uiteenzetting over gegeven; Ode aan de kennis deel 1 en deel 2.

Om de 100ste blogpost op Vindingrijk te vieren, vandaag een creatieve manier om de ‘scope’ van de kennis van de kinderen te vergroten, maar vooral om te laten zien hoe je bewust en op eigen initiatief, kennis kunt vergroten. De opzet is dat kinderen vanuit een kernbegrip een soort mindmap maken, door vrije associaties te doen. Daarna gaan de kinderen een aantal weken – maanden? jaren? wie zal het zeggen? – aan de slag om kennis te verwerven over de associaties die ze gevonden hebben. Zie het als een variant op het maken van een werkstuk, maar dan doorlopend.

Deze mindmap heb ik ‘Boom der Nieuwsgierigheid’ gedoopt en ik hoop dat de kinderen met volle overgave hun tanden in de vruchten ervan zetten.

Lesidee: De Boom der Nieuwsgierigheid

De volledige en herziene beschrijving van deze les
kun je terug vinden in

Het Grote VINDINGRIJKboek

dat in het najaar van 2013 verschijnt
bij uitgeverij Leuker.nu

HetGroteVINDINGRIJKboek-coverthumb

Beeldbronnen: Adam en Eva – planet-wissen.de; Knowledge is power – dreammatters.wordpress.com; Kennis – rapubliek.nl; De Denker van Rodin – goeievraag.nl

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op #100 – De Boom der Nieuwsgierigheid

  1. Wat een prachtige 100e aflevering van Vindingrijk! Gefeliciteerd David! Niet alleen voor de kinderen maar ook voor mij als leerkracht een mooie manier om op kennisjacht te gaan! Nog genoeg te leren……Op naar de 200 David. Doe graag mee!

    Groet,
    Anouk

  2. Weer zo’n mooi staaltje van creativiteit! Mag van mij nog wel vrijblijvender en opener. Tegelijkertijd zou het mooi zijn als er een uitgewerkt voorbeeld ter inspiratie getoond kon worden. Wellicht dat de lezers van het blog leerlingen zover weten te krijgen. Verdiend navolging. Goed werk!

    peter

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s