Breaking! 0 = 1

Neutrino’s die sneller gaan dan het licht? Ik moet het nog zien. Maar ik heb wel een andere wetenschappelijke doorbraak te melden, nl. 0 = 1.

Creativiteit heeft iets paradoxaals; eerst is er iets niet, en dan opeens wél. Iets uit niets, het lijkt niet mogelijk. Maar niets is minder waar. In een eerdere blogpost heb ik betoogd dat creativiteit ontstaat door bestaande kennis te combineren tot nieuwe kennis. En als je er goed over nadenkt, goed observeert en toets, dan blijkt dat altijd te kloppen; 0 = 1, vertrouw me maar of probeer het zelf!

Lesidee: mogelijkheid en onmogelijkheid combineren

Dit lesidee neem als startpunt dat functionaliteiten van nieuwe gebruiksvoorwerpen gevonden worden door bestaande functionaliteiten te combineren. Een eerdere staaltjes hiervan hebben we gezien in lesidee Japanse – LOL.

Omdat het om de kern van creatief denken gaat (=combineren, verbinden), vandaag maar eens een techniek toegevoegd aan dat rijtje.

Hier is de handleiding:

Neem een gebruiksvoorwerp, bijvoorbeeld een stoel en beantwoord de volgende 3 vragen:

1. Waar dient dit voor?
Omschrijf de functionaliteit van het gebruiksvoorwerp; waar het voor gemaakt, bedoeld is. In ons voorbeeld: Een stoel is om te zitten.

2. Waar dient dit niet voor?
Hier kun je twee soorten antwoorden op geven:

  • Tegenstellen. In ons voorbeeld: NIET zitten.
  • Onmogelijkheden zoeken. Met een stoel kun je geen taart bakken, hij geeft geen licht en maakt ook de kattenbak niet schoon.

3. Wat moet ik eraan veranderen zodat het voor beiden dient?
Nu worden de functionaliteit en de ‘anti-functionaliteit’ gecombineerd en met enig kraken van de hersenspieren hebben we een uitvinding gedaan. Ook hier weer twee mogelijkheden op basis van welk pad we in de vorige vraag bewandeld hebben.

  • Tegenstellen: Een stoel waar je niet in kan zitten…
  • Onmogelijkheden: Een stoel die licht geeft (en het is ook waardevol om deze om te draaien: ‘licht waar je op kan zitten’. Vraag maar aan Einstein)

Laat je verrassen door de uitvindingen die de kinderen zullen verzinnen.

Veel meer wil ik er vandaag niet over zeggen. Veel plezier.

Beeldbronnen: stoel met licht – lilianshouse.nl; vleesetende stoel + name calling chair – waslijn.com; willie wortel – allemaalpolitiek.nl

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Breaking! 0 = 1

  1. Leuk idee, David! Het doet kinderen nadenken over functionaliteit, maar evenzeer over efficiëntie. Door zaken te combineren vergroot je de functionaliteit van een voorwerp (denk aan een Zwitsers zakmes), hierdoor kan er dan efficiënter gewerkt worden. Bij het voorbeeld van het zakmes zal de gebruiker niet meer moeten zoeken naar zijn schaar of… .

    Tijdens mijn zoektocht naar techniek voor het basisonderwijs kwam ik op de blog IKEAhackers terecht. Ik denk dat zij iets soortgelijks doen: http://www.ikeahackers.net/

    Keep up the good work!

    ive

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s