Stil zitten! En luisteren! – CBE (season 1 – part 8)

De agenten van het Central Bureau of Exploration zijn permanent bezig met het ontwikkelen van hun waarnemingsvermogen: versterken en verscherpen. Wanneer je in dienst bent van het CBE kun je op ieder moment opgeroepen worden voor een ontdek-opdracht. Goed waarnemen is voor de agent onontbeerlijk; zien, ruiken, voelen, luisteren, proeven. Vandaag krijgen de agenten een extra les in luisteren; héél scherp luisteren.

We worden overspoeld door geluid. Zonder er bij na te denken weten we, als vanzelf, op welke geluiden we ons moeten concentreren. Maar zodra je je openstelt voor alle geluiden om je heen, dan merk je dat de geluiden werkelijk overal vandaan komen, zelfs op zondagochend in een ‘stil’ bos. De scherpe luisteraar – lees: agent van het CBE – kan die geluidenbrij ontrafelen. Wat hoor ik allemaal? Waar komt dat geluid vandaan? Wat maakt dat geluid?

Lesidee: Maak een geluidskaart

Ga met de special agents – of zeg je liever ‘buitengewoon agenten’ – naar buiten. Jassen aan en badges op! Geef iedere agent een stevige onderlegger, een vel papier en een potlood mee. Een ideale plek is een park, waar genoeg ruimte voor de waarnemers is om een beetje uit elkaar op de grond te zitten. Maar je kunt deze oefening net zo goed in de klas, aula  of een winkelcentrum doen, kijk wat er mogelijk is en haalbaar met jouw groep.

De opdracht van het hoofdbureau (stop hem in een stoere bruine envelop met ‘MISSION DETAILS’ erop) luidt: Zoek een plek, ga zitten en luister 5 minuten – en dat is lang! – heel scherp naar alles wat er om je heen te horen valt. Welke geluiden hoor je? Voor ieder geluid, waar komt het vandaan? En, wat of wie maakt het? Zijn er nog bijzonderheden: Is het aanhoudend? Is het kort of lang? Beweegt de geluidsbron?

Denk eraan dat de agenten zelf doodstil moeten blijven! Geef na 5 minuten een teken. De agenten maken nu een plattegrond van de omgeving en tekenen daarin de diverse mensen, dieren en dingen die de geluiden maken of hebben gemaakt. Voeg details toe, inserts, bijschriften. Maak er een infographic van.  Dit is geen tekenles maar een waarnemingsexercitie van het CBE! Het hoofdbureau wil informatie, en niet alleen mooie plaatjes, daar zijn ze heel duidelijk over. Nou ja, laat ieder kind het gewoon op zijn eigen manier doen, moedig aan en geef suggesties. Vandaag geven we geen cijfers.

One step beyond! – Andere betekenissen

Waarnemen is net als creatief denken een belangrijke competentie, en ze kunnen niet zonder elkaar. De waarneming zorgt ervoor dat we dingen kunnen ervaren en herinneren. Met creativiteit kunnen we al de wetenswaardigheden in ons hoofd  (kennis) een nieuwe betekenis geven door combinaties te maken er daarop te reflecteren. Dat maakt waarnemen waardevol.

Laat de kinderen de elementen in hun geluidskaart overzetten naar een andere omgeving. Wat gebeurt er dan in hun fantasie? In de ruimte: Een man, die een hond uitlaat tussen de planeten? Onder water: waar komen al die auto’s vandaan? Op de Mt. Everest: Waar spelen die kleuters toch diefje met verlos? Door de geluidskaart, die in het park gemaakt is, te combineren met een compleet andere omgeving ontstaan de meest fantastische verhalen. Genieten. Veel plezier!

Beeldbronnen: brandweerauto – cards.boomerang.nl; snuit – inkooptool.nl; speakersymbool – moneyexpertsteam.blogspot.com; CBE-logo en geluidskaart – David van der Kooij

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Stil zitten! En luisteren! – CBE (season 1 – part 8)

  1. Judith van de Rijt zegt:

    GEWELDIG!!!!Hier komen de hoogsensitieve,beelddenkers die het niet altijd gemakkelijk hebben in ons talig onderwijs ook eens in hun uitdagingsgebied aan hun trekken en voor alle anderen is het een mooie nieuwe prikkel. Wellicht ontdekken ze een stukje van zichzelf dat ze nog niet hadden vermoed! Ik ga dit zeker gebruiken! Chapeau!
    Groetjes Judith van de Rijt/JUUDs

    • davidvdkooij zegt:

      Dag Judith,
      Dank je wel, voor je enthousiaste reactie op dit lesidee. Ik hoop dat je ook in de andere lesideeën op Vindingrijk inspiratie voor wel en niet-beelddenkers vindt. Wat dat is wel beschouwd een van de doelstellingen die ik met Vindingrijk wil bereiken – naast de primaire, t.w. creatief denken stimuleren – ‘Ontdek en gebruik al je talenten en voorkeuren, ook die je nog niet kent.’
      Groet,
      David

  2. Tijs zegt:

    Gaaf, ben benieuwd naar de andere lessen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s