Patat zonder… frites

Een onvergetelijke uitspraak, ooit door een klein menneke gedaan, nu al weer zoveel jaren terug. Als antwoord op de vraag van zijn ouders, wat wil jij eten, jongen? Nou, eh… patat zonder frites!

Nu , zoveel jaar later, roept het bij mij de vraag op: patat zonder frites, mag het nog wel patat heten? En het brengt mij op een lesidee dat even simpel als elegant is. En misschien niet helemaal origineel. Maar ja, ‘creativity is elegant stealing’, weet je nog?

Lesidee: Gebruiksvoorwerpen reduceren tot de functie verloren gaat en v.v.

Ik houd het kort deze keer. Neem een gebruiksvoorwerp; een wekker, een wereldglobe of een klopboormachine bijvoorbeeld. Laat de kinderen om beurten een onderdeel van het gebruiksvoorwerp ‘weg-fantaseren’. De bedoeling is om iets weg te halen waardoor de functie van het voorwerp niet verloren gaat, totdat dat niet meer lukt. Een boormachine zonder KEMA-keursticker is nog steeds een boormachine. Een globe zonder standaard is nog steeds goed bruikbaar als globe. Een wekker zonder secondewijzer, da’s nog steeds een wekker. Zonder behuizing of pootjes, ach, waarom niet? Zolang ie maar kan wekken. Op een gegeven moment zal er een moment komen dat er iets moet worden weggenomen waardoor de wekker geen wekker meer is. Het alarmmechanisme? Of de knop om de tijd in te stellen. Uiteraard kan dat gesprekken opleveren over wat nu wel of niet de essentiële functionaliteit van een wekker maakt of breekt. Dat is ook de bedoeling.

Zodra het gebruiksvoorwerp de staat van defunctionalisatie heeft bereikt, draaien we de gang van zaken om. Laat nu ieder kind voor zich nadenken over iets wat kan worden toegevoegd aan de berooide alarmklok, of aan de globe zonder afbeelding van een wereldkaart, waardoor het een nieuw gebruiksvoorwerp wordt met een andere functie dan het zopas nog had. Vergelijk de oplossingen met elkaar.

Beeldbronnen: Herman van Veen en Monique v.d. Ven – technodisco.net; wekker – bioweer.nl; montagetekening – motor-forum.nl; uurwerkraderen – astronomischuurwerk.nl

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s