Challenges? Check! Creativity, GO!

Vandaag is de vloer aan Willemien Manders en Els Snels. Welkom Willemien en Els, en dank voor jullie bijdrage! Zij zijn beiden verbonden aan de Netwerkgroep Werkconcept Critical Skills, gedreven onderwijsmensen die zich bezig houden met de praktijk
van Essentieel Leren. Onderaan deze post vinden jullie  extra informatie en een link. Maar nu eerst, de start van een Challenge.

Wanneer zetten we ons Creatief Denkbrein aan?

We gaan in groep 7/8 aan de slag met een Challenge*. Dat is een Uitdaging! In groepjes gaan we een boek maken. Voor kleuters! Dat is dus je laten inspireren door het onderwerp waarvan je weet dat je het aan kunt en tegelijkertijd kwaliteiten bij jezelf ontdekken die  je nog niet in de gaten hebt.

En je stelt ook een essentiële vraag. Jouw essentiële vraag. Een vraag die gaat over het boek, voor wie het bestemd is en wat het (voor jou) betekent. Pfff, dat is moeilijk hoor. Misschien kun je voor de eerste keer een van deze vragen wel gebruiken:  Waarom maken we een boek voor kleuters als er al zoveel zijn?  Missen de kleuters iets als we geen boek voor hen maken? Waarover kunnen de kleuters en wij over een half jaar met elkaar over praten?

En nu: aan de slag!

Want: hoe werk je samen aan een boek? En dan ook nog voor kleuters? Hoe plan je “de productie”?  Wat willen we vertellen? Speel je eerst zelf het verhaal uit ?  Wie zorgt voor de plaatjes of foto ‘s? Bespreken we met z’n allen welke scenes in het boek komen en hoe die worden beschreven? Waar halen we info hoe een boek eruit moet zien?  Wanneer vinden we iets goed? Pakken we het goed aan? Wanneer zetten we ons Creatief Denkbrein aan?

Een spannend avontuur begint. We gaan de kleuters, onze juf, en klasgenoten verrassen en onszelf overtreffen!

Wanneer we ons Creatief Denkbrein aanzetten.

Een werkwijze voor leerkrachten en leerlingen om het creatief denken bij de activiteit Wat willen jullie vertellen, te inspireren is (natuurlijk) Mindmappen waarbij je  “de power uit je hoofd haalt”.

Een tool om scenes voor in het boek te ontwikkelen is Wensen.
Maak twee kolommen. In de eerste kolom bovenaan, staat : Wat wil ik dat er gebeurt. In de tweede kolom bovenaan, staat:  Zou het niet mooier zijn als...
Vul om de beurt kolom 1, in. Vul daarna in omgekeerde volgorde kolom 2 in.

Dezelfde werkwijze pas je toe maar nu met de hoofdpersonen. Hoe zien zij eruit?
In de eerste kolom bovenaan schrijf je: Dit is…  en daaronder tekent ieder zijn hoofdfiguur met  uitleg erbij.

In de tweede kolom schrijf je bovenaan: Volgens mij ben je mooier als.. en daaronder tekent in omgekeerde volgorde ieder  zijn veranderingen met uitleg.

En dan de Essentiële Vraag

Een essentiële vraag is een uitdagende, prikkelende, motiverende vraag. Een essentiële vraag is echter geen taak! Hij gaat dieper dan de vraag naar kennis of vaardigheden. Essentiële vragen horen bij een Challenge en zetten je op het leerproces! Ze laten je ook creatief denken.

Het  is een open vraag die gekoppeld is aan de inhoud, aan jou als vragensteller en de wereld om je heen. Zij leidt tot  kennis, begrip en inzichten. Essentiële vragen zetten bovendien de deur open naar attituden.

CoCreatie:

  • Willemien Manders, leerkracht basisschool Vlasgaard, Zeeland.
  • Els Snels, coördinator Netwerkgroep Werkconcept Critical Skills (@elssnels)

*Een Challenge is een Uitdaging om te leren. Een van de essentiële  gereedschappen van het werkconcept Critical Skills. Door middel van een Challenge zijn leerlingen met elkaar en met de leraar onderzoekend, creatief en kritisch aan het leren.
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
Essentieel Leren heeft een ontwikkelingsgericht mensbeeld als uitgangspunt. Dat betekent dat het gaat over het unieke individu en zijn verbondenheid met de ander en de samenleving. Het gaat er om een evenwicht te vinden tussen de individuele ontplooiing in relatie tot de ontwikkelingen in de samenleving als geheel.

Meer weten? Surf naar: www.criticalskills.nl  −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
Beeldbronnen: Skill-up – nowastewednesdays.wordpress.com; klassengesprek – David; essentiële vragen – essentieelleren.nl; challenge accepted – sharenator.com

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Challenges? Check! Creativity, GO!

  1. Het wachten is op de eerste resultaten. Het zou mooi zijn als een voorbeeld van zo’n tabel of schema het verhaal zou illustreren. Er wordt veel begrijpend lezen gevergd om de opdracht te doorgronden.
    Goed om door te vragen en naar de diepere laag te gaan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s